Viisi biisiä piristämään korona-arkea: Mikko Salovaara (Daimonic / Leverage / Metal De Facto / Kiuas)

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 26.6.2020

Koronavirus poisti hetkellisesti vapauden olla, tulla ja mennä. Yhteistyössä kotimaisten ja ulkomaisten rock- ja metallimuusikoiden kanssa halusimme piristää lukijoidemme arkea pienellä artikkelisarjalla, jossa muusikot listaavat kuunneltavaksi viisi kappaletta, joita he ovat koronakaranteenissaan luukuttaneet. Juhannuksen kynnyksellä rajoituksia purettiin ja vapautta lisättiin. Nähtäväksi jää, oliko tämä tässä, vai tapahtuuko uusia selviytymiskeinoja vaativia toisia tulemisia. Jo (toivottavasti) tutuksi tullut Viisi biisiä piristämään korona-arkea -sarja sen sijaan jatkuu niin kauan, kunnes viimeinenkin rokkari ja malminkaivaja on tavoitettu. Sarjan 83. osassa tutustutaan Mikko Salovaaran biisivalintoihin. Mikko on tuttu yhtyeistä Daimonic, Leverage, Metal De Facto ja Kiuas. Voit katsastaa Mikon valinnat sekä lukea perustelut niihin liittyen tästä:

”Koska tämä tulee ns. metallimediaan, ja metallihommissa viikinkiteemat tai vähintään viikinkihenki ovat usein läsnä, laitetaan mukaan myös yksi viikinkibiisi, joka vielä pyyhkiikin lattiaa suurella osalla metalliviikinkibiiseistä! Karvat pystyyn nostattavan trademark folk -fiilistelyn jälkeen bändin lähtiessä käyntiin on meno melkoista noin sovitusmielessä. Kuunnelkaapa mimmoinen kaaottisen järjestäytynyt kudos eri soittimien yhteistyöstä syntyy, ai että!”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Ehtaa klassikko-Tullia parhaimmillaan. Jokainen hevirumpalihan muuten tietysti tietää, että kyseessä on bassorummun pioneerihetkiä Barriemore Barlow’n uljaan tuplabasarikompin jyskyttäessä vuoden ollessa jo 1977. Mehän tehtiin tästä aikoinaan Kiukaan kanssa coveri, joka totta puhuen hätäisen aikataulun painaessa päälle onnistui ehkä, sanoisin, semisti, mutta siinäkin on hetkensä ja mukana hyviä ideoita ja tekemisen meininkiä. Mielestäni tärkeämpää elämässä on muutenkin tekeminen, eikä jatkuva suunnitteleminen ja arpominen (harjoittelen sitä itsekin edelleen). Biisin pilke silmäkulmassa -stooriin pääsee mukavasti käsiksi muun muassa tämän live-version spiikistä, tunnelma muutenkin mahtava:”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

”Koska halusin sisällyttää tähän pläjäykseen aivan kaikenlaista musaa, sopii mukaan hyvin tämä Metallican nenän edestä vuonna 1989 Grammyn napanneen ’Crest of a Knave’ -levyn avausraita, joka edustaa vanhempaan matskuun verrattuna kenties hämmentävämpää ZZ Top/Dire Straits -vibaista kasari-Tullia. Mahdollinen hämmennys haihtuu, kun huomaa, että biisi on täyttä timanttia. (Edellisestä biisistä aasinsiltana mainittakoon, että tässä vaiheessa myös Lars Ulrich oli treenannut ahkerasti tuplabasarikomppeja, mikä ei kuitenkaan riittänyt tuomaan Grammy-pystiä. Ehkä levy olisi kuitenkin tarvinnut sen basson… vai olisiko jokin muu soitin pitänyt basson sijaan jättää pois, mene ja tiedä… Ja sanottakoon vielä tosikoille disclaimerinä, että tottahan toki Justicella on aivan loistobiisejä.)”

”’Marty loved the sound of the stolen mandolin’ – ai että, kuinka paljon tarinaa saa yhteen riviin! No, vastaavia esimerkkejä on toki jokaisessa Tull-biisissä, mutta halusin jostain syystä mainita tuon. Muuten tietysti kaikki tässäkin on täyttä kyseenalaistamatonta neroutta.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”No mutta, tässäpä sanomaa ja viisautta kerrakseen: sanoituksessahan on taas taattuun Tull-tyyliin nerokasta huumoria, ja pintatasolla se kertoo elähtäneestä rokkarista. Mukana on kuitenkin paljon Ian Andersonin henkilökohtaisia mietteitä asiaan liittyen jo vuodelta 1976, jolloin hän 29-vuotiaana pohdiskeli asiaa omasta vinkkelistään, mutta omien sanojensa mukaan biisin kantavana teemana on se, että kunhan vain tekee sitä, mihin uskoo, niin (mikäli se on oikeasti todella arvokasta ja merkityksellistä, huom!) vuosikymmenien saatossa trendien tullessa ja mennessä aidot asiat kestävät. Amen! Nyt 72-vuotias Anderson on elänyt parhaansa mukaan tuon periaatteen mukaisesti tehden edelleen jatkuvasti musiikkia, kiertäen aktiivisesti ympäri maailmaa sekä eläen täysipainoista elämää myös muilla elämänalueilla vanhentuen arvokkaasti kuin huippuviini. Kaikenikäiset, ottakaa opiksi! Hauska playback-esitys aikansa tv-ohjelmasta.”

Voit tutustua Mikon yhtyeisiin Daimonic, Leverage, Metal De Facto ja Kiuas kuuntelemalla bändien tuotantoa alta:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Artikkelisarjan aiemmat osat löydät täältä.