Von Hertzen Brothers ja Luonnonperintösäätiö käynnistävät Blue Forest -kampanjan metsäalueen hankkimiseksi ja suojelemiseksi

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 21.2.2022

Von Hertzen Brothers -yhtye ja Luonnonperintösäätiö käynnistävät yhteisen musiikkia, taidetta ja luonnonsuojelua yhdistelevän kampanjan metsäalueen suojelemiseksi eteläisestä Suomesta. Nyt alkava Blue Forest -kampanja käynnistyy taidehuutokaupalla, jossa myytävät taideteokset on luotu Von Hertzen Brothersin 18. maaliskuuta julkaistavan ”Red Alert in the Blue Forest” -levyn innoittamana.

Levyn musiikillinen maailma on avattu ennakolta 12 kotimaiselle kuvataiteilijalle. Kukin taiteilija on tehnyt levyn kappaleesta oman näkemyksensä mukaisen taideteoksen. Teokset huutokaupataan online-huutokaupalla, joka alkaa 13.3. Luonnonperintösäätion kampanja-alustalla ikimetsapuoti.fi.

Huutokaupan tuotto ohjataan lyhentämättömänä mahdollisimman monimuotoisen etelä-suomalaisen metsäalueen hankintaan ja suojeluun. Alueen nimeksi tulee Blue Forest. Huutokauppa sulkeutuu 31.3. klo 23.59.

Blue Forest -taidenäyttelyssä mukana olevat taiteilijat ovat Ville Tietäväinen, Samuli Heimonen, Heikki Willamo, Katariina Souri, Manuela Bosco, Jarmo Kukkonen, Milla Paloniemi, Sampsa Sarparanta, Rosa Liksom, Minna Pyykkö, Jaakko Mattila ja Markku Hakuri.

Olemme erittäin huolestuneita suomalaisen metsäluonnon monimuotoisuuden katoamisesta. Eteläsuomalaisista metsistä vain alle 3 prosenttia on rauhoitettuja ja nekin hajallaan pieninä sirpaleina. On vaikea uskoa, että kenenkään mielestä tämä on hyvä ja kestävä tilanne. Siksi koimme pakottavaa tarvetta tehdä yhtyeenä asialle jotakin ja kutsuimme tuntemiamme ja arvostamiamme taiteilijoita mukaan tempaukseen, jolla alamme kerätä varoja yhdessä Luonnonperintösäätiön kanssa suojellaksemme mahdollisimman suuren kaistaleen koskematonta, luonnonarvoiltaan merkittävää ja monipuolista metsää,” Mikko, Kie ja Jonne von Hertzen kertovat kampanjan taustoista.

On hienoa saada Von Hertzen Brothersin kaltaisia kulttuurivaikuttajia mukaan luonnonsuojeluun sekä herättelemään ihmisiä musiikin ja taiteen välityksellä suojelemaan metsiä,” iloitsee Luonnonperintösäätiön toiminnanjohtaja Pepe Forsberg ja jatkaa: “Kampanjan varoilla pyritään hankkimaan mahdollisimman monimuotoinen kohde eteläisestä Suomesta. Olisi hienoa, jos alueella olisi vaihtelevaa metsää ja vaikka lampi tai lähde. Sellaista hämyistä Blue Forest -tunnelmaa.

Blue Forest -kampanjaan on lähtenyt mukaan myös yrityksiä, kuten muodin kiertotalouden edelläkävijä Globe Hope. Muut kampanjaan lähteneet tukijat julkistetaan online-huutokaupan avautumisen yhteydessä 13.3. 2022.

Katso Luonnonperintösäätiön i k i m e t s ä -puodissa pidetty kampanjan tiedotustilaisuus osoitteessa: www.ikimetsapuoti.fi/live

Kampanjaan on mahdollista osallistua huutokaupan lisäksi myös suoraan lahjoittamalla Luonnonperintösäätiön Blue Forest -kampanjasivulla: www.luonnonperintosaatio.fi/blue-forest