Phil Campbell & The Bastard Sons Virgin Oil Helsinki 2017

Yhdysvaltalaisten punk-yhtyeiden uusi käytäntö jakaa mielipiteitä: keikoilla moshpittien kielto sekä turva-alueet

Kirjoittanut Minttu Koskinen - 7.5.2017
Phil Campbell & The Bastard Sons Virgin Oil Helsinki 2017

The Guardian -media uutisoi uudesta käytännöstä, jota muutamat yhdysvaltalaiset punk-yhtyeet ovat hyödyntäneet keikoillaan. PWR BTTM-, Diet Cig– sekä Adult Mom-bändit takaavat keikoillaan turva-alueen, jossa yleisön on turvallista seurata keikkaa. Käyttäytyminen keikoilla ja moshpitissä on herättänyt keskustelua artikkelin myötä.

Punk-, rock- ja metal-yhtyeiden keikoilla yleisön joukossa on ajoittain joku saanut osumia toisten kyynärpäistä tai tulleet tahtomattaan tönityksi moshpitin läheisyydessä. Tämän vuoksi bändit haluavat välttää faniensa toisilleen aiheuttamia vahinkoja. Faniystävällisten keikkojen tunnelmaa kävijät ovat kuvailleet positiviiseksi. Ihmiset ovat nauraneet ja tanssineet, jolloin kokemus vaikuttaa enemmän juhlalta kuin keikalta.

Pop-punk duo Diet Cigin kitaristi-laulaja Alex Luciano kommentoi The Guardianille:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

“At least at our shows, we’re trying to create a safer space, and, right now, I can’t see a way to have moshing that’s completely respectful of everyone there. We get to feel safe on the stage, and we want to extend that feeling to our audience.”

Norjalaisen punk-yhtye Sløtfacen kitaristi Tor-Arne Vikingstad kommentoi havainneensa keikkojen moshpiteissä törkeää häirintää ja ahdistelua naispuolisia moshaajia kohtaan. Nykyään bändin jäsenet tarkkailevat faniensa käytöstä ja puuttuvat heti tilanteisiin heittämällä häiriötekijät ulos.

“Unfortunately, things such as groping can happen to girls in moshpits, which is absolutely unacceptable. These harassment rules don’t just apply to the real world – the same rules apply in rock shows as well.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sløtfacen vokalisti Haley Shea kommentoi, että itse rakastaa kaaosta ja nauttii, kun saa purkaa höyryjä.

“I have always loved the chaos and feeling of being able to blow off some steam without being judged on your dancing, how sweaty you are or any of the other superficial things you get judged on a lot, especially as a young girl.”

While She Sleeps -yhtyeen kitairsti Sean Long puolustaa moshpittejä. Hän huomaa, että ihmiset pääsevät purkamaan tunteitaan, kun muuten saattaisivat pitäisi niitä sisällään. Long uskoo, että ihmiset olisivat tukahdutettuina vihaisempia ja masentuneempia.

“Moshpits are so accepted and popular in our scene because these people don’t have that outlet in real life. Some fans are bottled up with emotions; without expressing them, you might end up depressed or angrier. Shows can be quite an experience for people who are suffering.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Myös veteraani punk-muusikko Greg Graffin, joka on tunnettu Bad Religionin laulajana, ilmaisi The Guardianin toimittajalle mielipiteensä ’slam dancing’-ilmiöstä, eli moshpitistä. Graffin muistaa, kuinka moshpitissä tanssiminen oli reaktio punk-musiikille. Se tapahtuu spontaanisti ja ihmiset kommunikoivat syvällä tunnetasolla.

“It is no different from the ‘devil music’ in the 50s that was making people move their hips. It happens spontaneously like molecules starting to vibrate and bump into each other. The slam pit is a hotbed of social interaction. People are communicating on a deep emotional level.”

Alkuperäinen artikkeli löytyy The Guardianin-sivuilta ja sen on kirjoittanut musiikkitoimittaja Hannah Ewens.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy