Yhtye, joka tuo sodanvastaista sanomaa musiikkiin historiallisten tositarinoiden kautta – haastattelussa Kanonenfieber

Kirjoittanut Kasper Piippo - 13.10.2024

Saksalainen death metal -yhtye Kanonenfieber on hetki sitten julkaissut toisen albuminsa ”Die Urkatastrophe”. Albumi julkaistiin syyskuun 20. päivä 2024, ja se käsittelee ensimmäisen maailmansodan kauhuja, perustuen historiallisiin kirjeisiin ja raportteihin niin eloonjääneiltä kuin myös kaatuneilta sotilailta. Haastattelussa Kanonenfieberin keulahahmo, Noise, avaa yhtyeen sanomaa, albumin luomista ja tulevaisuuden suunnitelmia.

”So far autumn is going great. We just had our album release, tour is coming soon, everything is going quite smooth!”

Kanonenfieberin musiikissa on vahva sodanvastainen sanoma, ja se pyrkii herättämään kuulijoissa tietoisuutta sodan todellisista vaikutuksista. Noise uskoo, että black- ja death metal ovat ainoat musiikkigenret, jotka voivat tehokkaasti kuvata sodan kauhuja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Black and death metal are the only genres that can express the violence and horror of war effectively. No other music styles are as fast, loud, extreme, yet atmospheric and melancholic.”

Tämä aggressiivinen musiikkityyli sopii täydellisesti albumin raskaaseen teemaan.

Ensimmäinen maailmansota on valikoitunut Kanonenfieberin musiikkiin keskeiseksi teemaksi, ja on siksi vahvasti esillä myös ”Die Urkatastrophe” -albumilla. Noise uskoo, että ensimmäisen maailmansodan kauhut ovat edelleen relevantteja.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”The brutality of this war is almost unparalleled. Kanonenfieber is meant to serve as a warning. While I don’t draw a direct connection to modern foreign policy, war itself never changes.”

”Die Urkatastrophe” pohjustaa sanomaansa todellisiin kirjeisiin ja dokumentteihin, ja prosessi näiden lähteiden keräämiseksi oli merkityksellinen. Muun muassa tarina eräästä kirjeenvaihdosta kahden lapsuudenystävän välillä sodan aikana kosketti Noisea syvästi, ja inspiroi häntä tekemään kappaleen. Siispä tämä tarina on ikuistettu levyllä kappaleeseen ”Brothers in Arms”. Noise uskoo, että tällaiset henkilökohtaiset tarinat tuovat sodan inhimillisen puolen lähemmäksi kuulijaa.

Albumilla on mukana myös merkittäviä yhteistyökumppaneita, kuten Kristian Kohle ja Heaven Shall Burnin Maik Weichert. Kristian Kohlen rooli tuottajana oli tärkeä albumin soundin hiomisessa, ja Maik Weichertin kitarasoolo kappaleessa ”Waffenbrüder” tuo syvyyttä albumin kerrontaan. Yhteistyö molempien muusikoiden kanssa sujui erinomaisesti:

”Kristian Kohle is one of my favorite producers of all time. He took Kanonenfieber’s sound to a new level with Die Urkatastrophe. I met Maik through a mutual friend… He agreed and sent his brilliant solo just a few days later.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Liveshow vai historian oppitunti lavalla?

Kanonenfieberin live-esiintymisiä kuvaillaan enemmän teatraalisiksi esiintymisiksi, kuin tavalliseksi konsertiksi. Keikoilla on tarkkaan mietitty rakenne ja dramatiikkaa, joka tuo esiin yhtyeen vahvaa sanomaa. Yhtyeen keikoilla yleisö viedään keskelle sotakokemuksia, eikä tarkoitus ole pelkästään viihdyttää vaan herättää myös ajatuksia ja tunteita. Kenties uniikein ominaisuun Kanonenfieberin live-esiintymisissä on ollut joidenkin keikkojen oheessa ollut historijoitsioiden kanssa tehty museonäyttely, jossa konsettiin tulijan on mahdollista nähdä kyseisiä kirjoituksia ja muista esineitä ensimmäisen maailmansodan ajalta, joista Kanonenfieberin musiikkikin on saanut inspiraationsa.

”Our live show is not a performance as you would typically expect from a band. I try to make the show feel like a musical through the use of acting. Our shows are not meant to be a party. They are intended to be a gripping and oppressive spectacle.”

Yhtyeellä on edessä kiertue Euroopassa, ja vaikka seuraavalle albumille ei Noisella ole suunnitelmia tällä hetkellä, aikoo hän silti palata musiikin ja historian pariin kiertueen jälkeen. Hänen seuraava tavoitteensa on kuitenkin keskittyä tulevaan kiertueeseen, ja vasta sen jälkeen pohtia yhtyeen jatkoa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy