Yrittäjähenkisten rokkareiden omaehtoinen tie huipulle – arviossa Saatana Perkele – Sakara Records 20 vuotta
Levy-yhtiö Sakara Recordsin tarina sai alkunsa 20 vuotta sitten, kun Mokoma-yhtye jäi vaille levytyssopimusta kahden ensimmäisen albumin jälkeen. Ilman suurten levy-yhtiöiden vastakaikua jäänyt yhtye päätti perustaa oman yhtiön ja alkaa julkaista musiikkinsa itse. Kun orkesterin riveistä löytyi vielä osaavia ja innokkaita tekijöitä tekemään nettisivuja, markkinointia ja muuta tarpeellista, oli tie avattu omaehtoiselle julkaisutoiminnalle.
Mokoman lisäksi yhtiö on julkaissut muun muassa Stam1nan koko tähänastisen tuotannon sekä Timo Rautiainen & Trio Niskalaukausta. Sakara Recordsin merkitys suomalaisen rockmusiikin toimijana on huomattava puolen miljoonan myydyn levyn ja miljoonien streamausten myötä. Yhtiön artistit ovat iso pala suomalaisen metallimusiikin historiaa ja edustavat suomihevin kärkikastia.
Petri Silaksen kirjoittama reilun 200 sivun mittainen ”Saatana Perkele – Sakara Records 20 vuotta” käy läpi Sakara Recordsin historiaa aika pitkälle kantavan voimansa, Mokoma-kitaristi Tuomo Saikkosen henkilökuvan kautta. Saikkonen on ollut suurimmassa vetovastuussa levy-yhtiön pyörittämisestä koko sen toiminnan ajan ja tuntuu luonnolliselta, että tarinaa lähestytään suurimmaksi osaksi tästä näkökulmasta.
Omakustannelevy-yhtiön tarinaa pohjustetaan käymällä perusteellisesti läpi Saikkosen lisäksi muiden perustajiensa musiikillista historiaa ja entisiä bändikytköksiä, joista pikkuhiljaa päästään Mokoman uran alkutaipaleiden kautta Sakara Recordsin historian pariin. Hauskoja anekdootteja tuovat lisäksi mukaan esimerkiksi amerikkalaistuottaja Joe Barresi, Janne Joutsenniemi ja yhtiön tuoreempaa artistikaartia edustavan Stoned Statues -yhtyeen laulaja Jenna Kosunen.
”Saatana Perkele – Sakara Records 20 vuotta” valaisee pintapuolisesti, mutta suoraselkäisen rehellisesti musiikkibisneksen ja yrityselämän lainalaisuuksia. Mukana on pysäyttäviä esimerkkejä omalla riskillä järjestetystä suurehkosta kiertueesta ja ensimmäistä toimintavuotta seuranneista henkilökohtaisista veromätkyistä. Välillä on menty lujaa ylöspäin ja jonain toisena vuonna käyty läpi suvantovaihetta ja mietitty onko toiminnassa enää mitään järkeä.
Osa artistiprojekteista on tuonut menestystä ja toisten kohdalla on menty puhtaasti taide edellä ja jätetty taloudellinen menestys toisarvoiseksi. Hatunnoston arvoista toimintaa ja alleviivaa sitä, että on haluttu julkaista musiikkia, josta itse tykätään.
Sakara Recordsin historiikki on tarina pitkäjänteisyydestä ja kovasta yrittäjähenkisyydestä. Alussa riittää, että usko omaan tekemiseen on pohjaton ja firman perustajien aivot täynnä innovatiivisia ja sittemmin ilmeisen toimivaksi osoittautuvia ideoita.