Bändit tienaavat paremmin vinyyleillä kuin mainospohjaisilla suoratoistopalveluilla

Kirjoittanut - 29.9.2015

VinyylisoitinTuoreen RIAA:n (Record Industry Association of America) raportin mukaan bändit tienaavat paremmin vinyylilevyjen myynnillä kuin mainospohjaisilla suoratoistopalveluilla, joilla tarkoitetaan Spotifyn ilmaisversiota, Youtubea, Vevoa ja monia muita ilmaiseksi käytettäviä palveluita. Rahat, jotka tulevat maksullisista suoratoistopalveluista (Spotify Premium, Apple Music ynnä muut), ylittävät kuitenkin molemmat luvut; kaikkien parhaat tulot bändit keräävät latausmyynneistä. Raportin luvut herättävät useita mielenkiintoisia kysymyksiä, sillä tokihan Youtube ja ilmais-Spotify keräävät enemmän kuulijoita kuin vinyylimyynnit, joten tulisiko RIAA:n, kotimaisen Teoston ja toisaalta palveluntarjoajien kyetä hyvittämään tekijänpalkkiot oikeudenmukaisemmin, vai pitäisikö musiikkibisneksen tottua muuttuneeseen tilanteeseen? Tulisiko suoratoistopalvelujen muuttaa omia toimintatapojaan, vai ovatko muutospaineet levy-yhtiöillä, bändeillä ja tekijänoikeusjärjestöillä?