Cradle Of Filthin vokalisti valitsi 12 omaa suosikkiaan yhtyeen diskografiasta

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 16.7.2015

Cradle Of Filth 2015Englantilaisen äärimetallin pioneeri Cradle Of Filth julkaisi 11. päivä heinäkuuta järjestyksessään 11:nnen albuminsa nimeltä ”Hammer Of The Witches” Nuclear Blast Recordsin kautta. Yhtyeen vokalisti Dani Filth on nyt päättänyt poimia albumin julkaisun alla Metal Hammerille omasta mielestään 12 yhtyeen uran parasta kappaletta. Voit katsoa Danin valinnat sekä perustelut valintoihin tästä:

1. ”Of Mist And Midnight Skies” (The Principle of Evil Made Flesh, 1994)

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

“Pidän tästä kappaleesta sen takia, että minun piti valita joku kappale tältä albumilta ja se on tämä. Haha no ei vaiskaan, pidän kappaleesta, koska se on niin dramaattinen ja se toimii siltana meidän demoaikojen materiaalista ensimmäiseen albumiimme. Lisäksi tämä kappale on ensimmäisiä joita kirjoitimme debyyttiämme varten. Kappale on todella synkkä.”

2. ”Queen Of Winter, Throned” (V Empire of Dark Faerytales in Phallustein EP, 1996)

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Dusk…and Her Embrace” nauhoitettiin alunperin vuonna 1995 Cacphonous Recordsin kanssa eri kokoonpanolla ja sen jälkeen yhtye jakaantui kahtia. Kolme jäi jäljelle: minä, Nicholas Barker sekä Robin Graves. Veimme silloisen levy-yhtiömme oikeuteen, koska he tekivät varsin surkeaa työtä eteemme ja voitimme onneksi oikeudet musiikkiimme tuossa taistelussa. Emme vielä tänä päivänäkään tiedä että miten, mutta voitimme kuitenkin ja nauhoitimme albumimme uudestaan Music For Nationsin kautta. Annoimme Cacophonous RecordsilleV Empire of Dark Faerytales in Phallustein EP:n tavallaan palkkiona siirrostamme jos ymmärrät mitä tarkoitan. Mielenkiintoisinta tässä on se, että tuo alkuperäinen nauhoitus ”Dusk… And Her Embrace” albumista ei koskaan nähnyt päivänvaloa ja se tullaan julkaisemaan ensi vuonna albumin 20 -vuotisen juhlavuoden kunniaksi. Tuo albumi on iso osa bändimme historiaa ja on mukava päästä jakamaan se fanien kanssa. ”Queen of Winter, Throned” on mielestäni paras askel kuvaamaan meidän kehitystä ensimmäisestä albumista toiseen albumiin, mutta julkaisimme sen silti ”V Empire EP:n kautta loppujen lopuksi. Aiomme soittaa sitä tulevilla Euroopan kiertueilla jälleen livenä.”

3. ”Funeral In Carpathia” (Dusk…and Her Embrace, 1996)

“Tämä on vain niin eeppinen kappale ja se on kirjaimellisesti rakennettu yhden ison koukun ympärille. Tuossa kappaleessa on massiivinen keskiosa ja se on tyyliltään jotenkin Draculamainen. Lisäksi tykkään soittaa kyseistä kappaletta livenä koska se mielestäni summaa ”Dusk…and Her Embrace” albumin kokonaisuuden.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

4. ”Bathory Aria (Parts 1, 2 and 3) (Cruelty and the Beast, 1998)

“Tämä kappale on eeppinen! Se on itseasiassa kolmessa eri osassa ja se on koko tarinan kulminaatio. Kappale leijailee kevyesti kohti isoa breakdownia albumin lopussa ja se summaa koko tarinan yhteen. Kappaleessa on lisäksi Ingrid Pitt Elizabeth Bathoryn vanhempana äänenä. Olemme puhuneet tämän kappaleen soittamisesta livenä tulevilla kiertueilla. Olemme saattaneet joskus soittaa tätä kappaletta livenä ”Cruelty And The Beast” -kiertueella, mutta en ole siitä aivan varma.”

5. ”Of Dark Blood And Fucking” (From the Cradle to Enslave EP, 1999)

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

“Tämän kappaleen nimi saa aina leveän virneen naamalleni. Tykkään todella paljon omista lauluistani tässä kappaleessa.”

6. ”Tortued Soul Asylum” (Midian, 2000)

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

“Minulla on niin paljon hyviä muistoja tämän albumin nauhoituksiin liittyen. Albumin nauhoitus oli tavallaan kuin iso kesäleiri. Tyttäreni oli juuri syntynyt ja meillä oli kaikilla omat asunnot albumia nauhoittaessa. Tuo kesä oli todella rento kaikin puolin ja sinä aikana teimme myös albumin.  ”Midianon konseptialbumi tavallaan, mutta sen sijaan että se kulkisi kronologisessa järjestyksessä, siinä kappaleet ovat kuin satelliitit jotka kiertävät pääteeman ympärillä.  ”Tortured Soul Asylum”  kappale kertoo maanalla asuvasta mytologisesta kansasta hirviöitä joiden nimi on Midian. Ja tietenkin myös Doug Bradley oli mukana albumilla. Se oli ensimmäinen kerta kun työskentelimme hänen kanssaan.”

7. ”Babylon A.D. (So Glad For The Madness) (Damnation and a Day, 2003)

“Tässä kappaleessa on mielestäni koko albumin parhaimmat sanoitukset. Tiesimme heti kappaletta kirjoittaessa, että siitä tulee single. Kappale taitaa vieläkin olla Guinnessin ennätystenkirjassa ensimmäisenä DVD-singlenä, joka nousi virallisen listan TOP30 -listalle. Kappaleen videon on ohjannut Marilyn Mansonille sekä Dirty Harrylle videoita ohjannut Wiz.”

8. ”Nemesis” (Nymphetamine, 2004)

“Tämä kappale oli ensimmäisiä joita kirjoitin nykypäivästä. Se kertoo uskonnoista sekä äärimmäisyysliikkeistä. Siitä on tullut yleisön suosikki vuosien varrella suuren ”I Am Nemesis” -huudon takia lopussa.”

9. ”Under Huntress Moon” (Thornography, 2006)

”Tämä kappale ei varmasti ole monien suosikki tältä albumilta. Tämä albumi varmasti jakaa eniten mielipiteitä faniemme keskuudessa ja monet ovatkin sanoneet sen olevan enemmän stadioneille tarkoitettua rockia kuin äärimetallia. Ihmettelen itse tätä hieman, koska albumi myi todella hyvin etenkin Yhdysvalloissa. Yksi syy varmaankin siihen on ”Temptation” coveri, joka sai ihmiset varmaan hämilleen. Itse rakastan albumia ja omasta mielestäni sillä on montakin vahvaa kappaletta. Oma suosikkini varmaankin on ”Under Huntress Moon”. Kappale toimii äärettömän hyvin livenä setin loppupäässä. ”

10. ”Midnight Shadows Crawl To Darken Counsel With Life” (Godspeed on the Devil’s Thunder, 2008)

“Minä todella pidän tästä albumista ja mielestäni teimme loistavaa työtä koko albumilla. Se oli myös äärimmäisen synkkä albumi julkaistavaksi ”Thornographyn” jälkeen, joka jäi meidän viimeiseksi julkaisuksi RoadRunner Recordsin kautta; he eivät oikein sulattaneet albumia. Tykkään ”Midnight Shadows Crawl To Darken Counsel With Life” -kappaleesta, koska siinä on pitkä kappaleen nimi ja se on albumissa kohta, jossa asiat alkavat kääntymään synkempään suuntaan. Kappaleen riffissä on ”Imperial March” -tyylinen fiilis.”

11. ”Lilith Immaculate” (Darkly, Darkly, Venus Aversa, 2010)

“Tämä kappale on myös valintani siksi, että fanit rakastavat sitä livenä. Kun soitimme Filippiineillä aikaisemmin tänä vuonna promoottori kertoi meille hänen varanneen paljon ilotulituksia keikkaamme varten jos soittaisimme tämän kappaleen livenä. Me emme oikeastaan edes harjoitelleet yhdessä kappaleen soittamista vaan menimme vain lavalle 35 000 ihmisen eteen ja soitimme sen. Se meni mielestäni ihan hyvin, koska ihmiset olivat iloisia ja saimme hienot ilotulitteet lavalle. Vain pelkästään tämänkin takia valitsen tuon kappaleen.”

12. ”Manticore” (The Manticore of Other Horrors, 2012)

“Olemme tehneet muutaman samantyylisen kappaleen vuosien varrella, jotka ovat perustuneet teemallisesti ja tyyliltään samanlaiseen raamatulliseen teemaan. Kappale kertoo mystisestä pedosta, jolla on leijonan vartalo ja ihmisen pää, kappale toimii niin monella eri tasolla että pidän siitä sen takia. Ja se on myös äärimmäisen raskas.”

Alkuperäisen artikkelin voit käydä lukemassa Metal Hammerin sivustolta täältä.