Dark Funeralin Lord Ahrimanin mukaan keikkapaikat, jotka ottavat osan oheistuotemyynnistä tappavat live-kulttuurin
Musiikkibisnes on rankka, ja muusikot ovat usein viimeisiä, jotka saavat maksun työstään. Kaikki eri osapuolet haluavat ottaa välistä oman palkkionsa, ja yksi bisneksen arvostelluimmista puolista on niin kutsuttu ”merch cut” -käytäntö, eli osinko, jonka keikkapaikat ottavat bändien harjoittamasta oheistuotemyynnistä keikkapaikoilla.
Nyt metalliyhtye Dark Funeralin kitaristi Lord Ahriman kertoo oman mielipiteensä tämän hetkisestä keikkakulttuurista sosiaalisessa mediassa. Ahriman kommentoi uutista, jossa kanadalainen Devin Townsend kertoi elannon saamisen keikkailusta muuttuneen pandemian jälkeen entistä hankalammaksi.
”Surullinen totuus on, että herra Townsend on oikeassa. Keikkapaikat tappavat hitaasti live-skenen törkeillä oheismyyntiosingoillaan. Teidän pitäisi hävetä itseänne! Seuraavaksi bändit alkavat myydä oheistuotteita bussin perältä keikkapaikan ulkopuolella tai lopettavat kiertueet. Mieluummin valitsen peräkärrymyynnin… meidän on pidettävä skene hengissä!”, Ahriman kirjoittaa, ja jatkaa:
”Annan vain yhden esimerkin siitä, miten hullua tämä kaikki on, mikä selittää myös sen, miksi oheistuotehinnat ovat nousseet niin paljon keikoilla. Tällä kiertueella on ollut muutama ilta, jolloin olemme joutuneet maksamaan keikkapaikalle enemmän oheistuotemyynnistä kuin takuumme on. Ja kuten kaikki tietävät, tällä tasolla tulot oheismyynnistä ovat yleensä bändien pääasiallinen tulo, ja nyt vielä enemmän, kun kaikki kustannukset ovat nousseet (bensat, lennot, viisumit + muut). Ja kun bändeiltä otetaan vähintään 20 prosenttia pois oheistuotevoitoista + verot, bändeille ei jää enää paljon. Voisin puhua tästä aiheesta loputtomiin, mutta en aio, mutta olen varma, että ymmärrätte pointtini. Joka tapauksessa, toivon todella, että useammat bändit ja fanit alkavat nousta tätä paskaa vastaan. Sen on loputtava!”