Dee Sniderin mukaan Spotifyn toimitusjohtaja pitäisi viedä saunan taakse

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 21.12.2023

Suoratoistojätti Spotify on kerännyt paljon kritiikkiä sen maksamista pienistä rojalteista muusikoille. Yksi striimaus tuottaa noin 0,003 dollaria artistille, ja pian käyttöön tulevan uudistuksen myötä kappale alkaa tuottaa rahaa vasta tuhannen striimauksen jälkeen.

Twisted Sisterin laulajanakin tunnettu Dee Snider vieraili hetki sitten The Jeremy White Show’ssa, missä hän kertoi kaunistelematta omista ajatuksistaan Spotifyyn liittyen.

”Maksat Spotifyssa kuukausimaksun ja me artistit saamme niin vähän. Ja se Spotifyn tyyppi [toimitusjohtaja Daniel Ek] pitäisi ampua. Kun hän kuuli, että artistit valittivat siitä, miten vähän meille maksetaan, hänen vastauksensa oli ’tehkää enemmän musiikkia’. Ihan kuin me valmistaisimme kolatölkkejä.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

Vuonna 2020 Spotifyn toimitusjohtaja Daniel Ek oli kommentoinut, että muusikot eivät enää pärjää julkaisemalla musiikkia muutaman vuoden välein, vaan sitä pitäisi julkaista useammin voittojen maksimoimiseksi.

”Tänä päivänä meidän alustallamme on kirjaimellisesti miljoonia artisteja. Yleensä ääneen pääsevät vain ne ihmiset, jotka ovat tyytymättömiä, mutta harvoin nämme heitä, jotka puhuvat… Koko Spotifyn olemassaolon aikana en ole nähnyt yhdenkään artistin sanovan, että ’Olen tyytyväinen kaikkeen rahaan, mitä saan suoratoistosta’. Yksityisesti he ovat tehneet niin monta kertaa, mutta heillä ei ole mitään syytä tehdä niin julkisesti. Voimme datan pohjalta kuitenkin yksiselitteisesti sanoa, että on olemassa yhä enemmän artisteja, jotka voivat elättää itsensä pelkästään suoratoiston avulla”, Ek kertoo ja jatkaa:

”Tämä on yleinen harhaluulo, johon yhdistyy se tosiasia, että luonnollisesti moni niistä artisteista, jotka menestyivät ennen, eivät välttämättä enää menesty niin hyvin tässä tulevaisuuden mallissa, jossa ei voi enää vain nauhoittaa musiikkia kolmen tai neljän vuoden välein ja ajatella, että se riittää. Tänä päivänä menestyvät artistit ymmärtävät, että faneihin täytyy olla jatkuvasti yhteydessä. Täytyy tehdä töitä, kertoa tarinoita albumin ympärillä ja olla jatkuvasti vuorovaikutuksessa fanien kanssa. Minusta tuntuu, että he, jotka eivät pärjää suoratoistolla, ovat niitä ihmisiä, jotka haluavat julkaista musiikkia vanhaan malliin.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy