Ennakkokuuntelu: Caught in the Between – The Asylum

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 11.11.2013

Caught In The Between - The AsylumOmaa musiikkiaan ”horse” metalliksi kutsuva Caught In The Between julkaisee järjestyksessään kolmannen albuminsa nimeltä ”The Asylum” marraskuun 22. päivä. Kaaoszine yhteistyössä yhtyeen kanssa tarjoaa lukijoilleen viikon ajan mahdollisuuden kuunnella kyseisen albumin ennakkoon kokonaisuudessaan sivustollaan. Lue lisää kuunnellaksesi kyseinen albumi.

Laulaja-kitaristi Ode kommentoi albumin kappaleita seuraavasti:

1. Heaven Like Hell:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”Albumin aloitusbiisi esittelee sen, mitä on tulollaan – jykevää horse metalia, jossa edetään keskitempolla matalien death metal -vokaalien sekä monipuolisten ja äänimaisemaa dominoivien kitaraleadien voimin paitsi silloin, kun ei, vaan sen sijaan tapahtuu kaikkea muuta.”

2. Ready And Willing:

”Yksi ensimmäisistä, ellei jopa se ensimmäinen varta vasten The Asylumille valmistunut biisi. Biisin alkuperäinen idea syntyi stonerina, ja lopullisessa muodossa siitä tuli keskitempoista Motörhead/Entombed-rokkia. Biisin lopulliseen muotoon tuli sovitusvaiheessa pieniä vivahteita ylivoimaisesti eniten verrattuna muihin levyn kappaleisiin. Jos minun pitää erikseen mainita tältä levyltä jokin biisi, jossa pidän erityisen paljon Tapsan rumpukompeista ja filleistä, valintani on tämä.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

3. The House of Sorrow:

”Tämän levyn Little Black Riding-Hood. Muistan kuulleeni Paradise Lostin Draconian Timesilla jotain tämän kappaleen sointukulkuun viittaavaa, mutta onneksi kokonaisuudessa on kuitenkin kyse omasta ilmaisusta. Tässä kappaleessa Vottosen leadit yhdistyvät pohjaan erityisen perustellusti.”

4. Horselike / Godlike:

”Levyn hevosbiisi, ja levyä edeltävän netti-EP:n nimikkoteos. Tässä kappaleessa horse metal toteutuu levyllä selkeästi eniten keskitempoisena death metalina. Tunnelmaltaan kappale on levyn raskain ja painostavin, jopa paljon muita kappaleita raskaampi, mutta silti sillä on albumikokonaisuudessa perusteltu paikkansa.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

5. The Asylum:

”Yksi levyn neljästä Vottosen biisistä. Rakenteeltaan levyn monipuolisin kappale oli pitkään ehdolla albumin päätökseksi, mutta löysi lopulta paikkansa A-puolen viimeisenä biisinä. Kappale haki lopullista muotoaan varsin pitkään siihen nähden, kuinka vähän se lopulta muuttui ensimmäisestä versiosta. Työstimme biisin vokaalisovituksia pitkään, kunnes lopulta totesimme varsin instrumentaalivoittoisen muodon tekevän parhaiten oikeutta alkuperäiselle idealle.”

6. Fleshripper:

Kerran Caught in the Betweenin treeneihin vievää bussia odotellessa minulla alkoi pyöriä päässä ruotsalainen death metal -riffi, ja tämä biisi kirjoitettiinkin sitten musiikin osalta valmiiksi niissä samoissa treeneissä. Pidän yleensä yhdeltä istumalta syntyneitä biisejä erityisen vahvoina ja siksi varteenotettavimmin julkaisukynnyksen ylittävinä. Kirjoitan paljon nopeita biisejä, ja vaikka Caught in the Betweenissä ei mitään turhia musiikillisia(kaan) rajoja ole, olen yleensä aika tarkka siitä, mitkä etenkin näistä nopeista kappaleista sopivat Caught in the Betweenille. Tämän kappaleen kohdalla ei kuitenkaan ollut pienintäkään epäilystä siitä, etteikö kyseessä olisi Caught in the Betweenin biisi. Tyylillisesti kyseessä on siis ruotsalainen death metal, soitan tätä kitaralla aina Bossin HM-2-säröpedaalin läpi. Vokaalilinjojen monipuolisuudessa referenssinä oli alusta asti Deicide.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

7. Warriors of the Mushroom Forest:

”Vanhin kappale The Asylum -levyllä, peräisin Vottosen kynästä joskus kivisotien ajalta. Tämä oli valmiina jo ennen Horse Metal -levyä, ellei ennen Equilibriumiakin odottamassa sopivaa julkaisuhetkeä, joka on tietenkin nyt. Rytmisesti levyn yksinkertaisin ja suoraviivaisin kappale kulki pitkään työnimellä Sienimetsän soturit, jonka oli ehdottomasti kuljettava mukana, mihin kappale sitten ikinä päätyisikin.”

8. Diabolical Calculation:

”Kun kuulin kappaleen pre-chorusriffin ensimmäistä kertaa, minulle oli itsestään selvää, että tämä julkaistaan, ja mielellään mahdollisimman pian. Kappale vaati jonkin verran hiomista alkuperäiseen ideaan nähden, mutta eipä silti kovin paljon.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

9. Night of the Long Knives:

”Vottosen kirjoittama thrashpunk-kappale, jonka lopulliseen muotoon mataline vokaaleineen ja kitaraleadeineen tuli aimo annos death metalia. Vaikka kappaleen ensimmäinen versio olikin varsin raaka, valmis kappale muuttui siitä oikeastaan hyvin vähän.”

10. The Magnificent Man:

”Yksiselitteisesti Närpiön Nuuskakuninkaalle™ omistettu, albumin samanaikaisesti lyhin sekä hevoisvoimaisin kappale. Tyyliltään tämän levyn kappaleista lähinnä debyyttialbumiamme Equilibriumia.”

11. Towards the Grave of God:

”Pitkä ja eeppinen albumin päätösbiisi, joka ei lopulta olekaan pitkä. Siinä, missä albumin muut kappaleet pyörivät kukin omanlaisessaan yhdessä tietyssä tunnelmassa, tämä kappale käy läpi erilaisten tunnelmien kirjon yhdistäen ne voimakkaaksi kokonaisuudeksi. Tässä kappaleessa matka korkeimmasta kohokohdasta matalimpaan syvänteeseen on pisimmillään tällä levyllä.”

Yhteenveto:

”Caught in the Betweenin ”vaikea kolmas LP” on sekä kirjoitusvaiheessa bändin uran helpoiten syntynyt että uskoakseni yleisölle helpoiten lähestyttävä julkaisu. Ne, jotka omistavat bändin edelliset julkaisut, eivät tule pettymään The Asylumin kohdalla. Voin hyvällä omallatunnolla nimetä albumin bändin parhaaksi julkaisuksi tähän mennessä.”

[mp3player width=425 height=344 config=fmp_jw_widget_config.xml playlist=caughtinthebetween.xml]