”Epäpyhää joulua” – Arvostelussa Behemothin kirkkokonsertin tallenne ”In Absentia Dei”
Puolalaisen mustan kuolonmetallin suurherttua Behemoth julkaisee vuosi sitten syyskuussa soittamansa live stream -keikan ”In Absentia Dei” BluRayn ja kahden CD:n sekä kolmen vinyylin konserttitallenteena. Tallenteella veisataan vahvasti vihtahousun puoleisella uskonasialla, eikä performanssin visuaalinen puolikaan jätä hurskasta kylmäksi. Allekirjoittanut kirjoitti laajemman arvion pläjäyksestä streamauksen prime time -esityksen jälkeen. Voit lukea sen täältä.
Kolmenkymmenen vuoden ikään ehtineen yhtyeen soitosta kuuluu hallittu varmuus rumpali Infernon ajoittaista kiilailua lukuun ottamatta. Behemothin kappaleet on valettu kautta linjan vanhan liiton thrash- ja death metalin muottiin, mikä tekee yhtyeen yleissoundista raskaan ja groovaavan. Soundia kuorrutetaan sen jälkeen black- ja goottimetallille tyypillisillä elementeillä. Konserttiin tuo livemäisyyttä ja inhimillisyyttä myös Nergalin korkeammissa huudoissa aika ajoin särkyvä lauluääni jo konsertin ensimmäisten biisien aikana.
Yhtyeen musiikillinen ydin ei ole kaikesta kurinalaisesta julmuudestaan ja perustellusta katolisen kirkon patriarkaatin vastaisuudestaan huolimatta vakuuttanut allekirjoittanutta koskaan aivan täysin. Se, missä yhtyeen kappaleet jättävät pienoista toivomisen varaa, paikkaa yhtyeen visuaalinen puoli paljon. Kun kokonaisuus on näinkin äärettömän huolitellussa ja tyylikkäässä kuosissa, jaksaa performanssia seurata herkeämättä sen lievästä puuduttavuudestakin huolimatta. Setti on rakennettu muhkean tummanpuhuvan äärimetallin draamankaaren mukaiseksi, mihin yhdistettyä huikeaa teatraalista aspektia sopii vain äimistellä monttu auki.
Neljän mustakaapuisen ratsumiehen nelistäessä kirkon pihalle ja astellessa leimuavasta holvikaaresta sisään kajahtaa ilmoille live-ensiesityksensä saava ”A Forest” -EP:n myrkyllinen avausraita ”Evoe”. – Syntisemmälle kirkkokonsertille annetaan lupa käynnistyä.
Settiin on mahdutettu mukaan laaja kattaus materiaalia yhtyeen koko uran varrelta: sähäköistä ”Prometherionin”, ”From The Pagan Vastlandsin” ja ”Sculpting The Throne Ov Sethin” liveharvinaisuuksista Behemoth-settien runkobiiseihin kuten ”Wolves ov Siberia” ja ”Conquer All and Ov Fire And The Void”. Jos setistä haluaa etsimällä etsiä puutteita, niin gdanskilaisnelikon olisi kuullut mieluusti esittävän utuisen uhkaavan The Cure -lainabiisin ”A Forestin” osana häkellyttävän vaikuttavaa livespektaakkeliaan.
Setin kohokohtina on aluksi mainittava ”Conquer All”, jonka murskariffi muistuttaa vahvasti Anthraxin ”Be All End Allin” pääriffiä, tosin tyystin eri sävelessä ja tempossa. Siitä huolimatta kappaleen nimen yhdenmukaisuus pistää hymyilyttämään tyylikkäänä viittauksena kyseiseen kasariklassikkoon. Visuaalisesti huikaisevana toisena spektaakkelina on mainittava raskaasti groovaava ”Ora Pro Nobis Luciferin”, jonka aikana ristimaskinaamainen, varsin vähäpukeinen lävistystaiteilijatar nostetaan roikkumaan köysien varassa ilmaan ihonsa läpi lukittavista kiinnityskoukuista ikään kuin ristille naulittuna Behemothin päästellessä pyrot suihkuten parastaan.
Setin kolmantena kohokohtana on Nergalin sairaalloisen vaikuttava megafoniin paasaama monologi ”Chvala Mordercom Wojciecha”. Bändin nokkamies nousee kappaleen ajaksi kirkon sivuparvelle levitettyjen natsitunnuksista muistuttavien bändin logobanderollien päälle paasaamaan kotimaansa kielellä katolisen kirkkokunnan ja Vatikaanin ylivallasta ja hirmuteoista.
Kokonaisuutena ”In Absentia Dei” on raa’an tyylikäs paketti, eikä se ole neljään näytökseen jaettuna ja kahdenkymmenen biisin mitassaan yhtään niin puuduttava kuin mitä blackened death metalin maraton olisi voinut etukäteen kuviteltuna ja pahoin peläten olla.
Paketti on loppujen lopuksi todella vaikuttava visuaalisine yksityiskohtineen, pyroineen, akrobaatteineen ja valoineen. Konserttileffamaisen ohjauksen luonteesta johtuen tallenteesta tulevat lähinnä mieleen järkälemäiset klassisen rockin videotuotannot kuten Led Zeppelinin livevideo ”The Song Remains The Same” tai Pink Floydin ”Live At The Pompeii”. Äärimetalliyhtyeiden osalta Behemoth pisti ”In Absentia Dein” myötä tyylikkäimpien korona-ajan keikkojen pohjat sumeilematta uusiksi, ja sitä ei ihan tuosta vain ylitetä.