Fear Factoryn Dino Cazares kommentoi keikkapaikkojen oheismyyntiosinkoja: ”Artistien on yhä vaikeampi selvitä”

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 17.7.2023

Musiikkimaailmassa on hetken aikaa keskusteltu ”merch cut” -käytännöstä, eli osingosta, jonka keikkapaikat ottavat bändien harjoittamasta oheistuotemyynnistä keikkapaikoilla.

Tovi sitten esimerkiksi Dark Funeralin Lord Ahriman avautui aiheesta julkisesti. Myös Architectsin rumpali otti asian puheeksi Twitter-tilillään, ja Monuments jakoi omia tilastojaan.

Myös ruotsalaisen melodista death metallia esittävän In Flamesin laulaja Anders Fridén lyttäsi käytännön, ja hiljattain progressiivista metallia esittävän Dream Theaterin John Petrucci ja Jordan Rudess sanoivat käytännön olevan ”perseestä”.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Nyt metalliyhtye Fear Factoryn kitaristi Dino Cazares kommentoi aihetta The Razor’s Edgen haastattelussa.

”Se on kuin elämä ylipäätään. Kuka tahansa, jolla on normaali työpaikka – saat edelleen 10 dollaria tunnilta, mutta vuokra nousi, vakuutuksen hinta nousi, ruoan ja bensan hinta nousi, mutta palkka on pysynyt samana. Niin on käynyt myös bändeille. Promoottorit ovat valmiita maksamaan vain tietyn summan, mutta kaiken muun hinta on noussut. Nyt klubien omistajat ja promoottorit ottavat osuuden kauppatavaroistasi, joten artistien on yhä vaikeampi selvitä.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy