Forgotten Horror

Kirjoittanut Arto Mäenpää - 27.8.2011

Kuopiolainen black metallin ja death metallin yhdistelmää soitteleva Forgotten Horror julkaisee uuden ”The Serpent Creation” nimeä kantavan albuminsa syyskuun 2. päivä Woodcut Recordsin kautta. Otimme yhteyttä sähköpostitse yhtyeen pääpiruun Tuomas Karhuseen (Deathchain, Jess And The Ancient Ones), joka kertoi meille hieman albumin teosta sekä sen kappaleista. Lue lisää nähdäksesi koko haastattelu.

Morjensta. Kuinkas teillä on kesä sujunut tähän mennessä?

Tuomas: Tervehdys! Kesä on sujunut Forgotten Horrorin leirissä levynjulkaisun valmisteluissa, musiikkivideon tekemisessä, tulevaan levynjulkkarikeikkaan treenatessa ja niin edelleen. Eli kaiken kaikkiaan hienosti ja monen vuoden myyräntyön jälkeen, Forgotten Horror on vihdoin heräämässä täyteen aktiivisuuteen. Siellä koti-Suomessa olen käväissyt myös muutamilla festareilla rypemässä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Mennään suoraan asiaan eli teidän uuteen levyyn nimeltä ”The Serpent Creation”, joka julkaistaan Woodcut Recordsin kautta. Miten päädyitte yhteistyöhön juuri Woodcutin kanssa?

Tuomas: Asia järjestyi aika lailla itsestään. Levy on ollut valmiina jo jonkin aikaa, ja viime keväänä ensimmäisen keikkamme varmistuttua aloin miettimään levylle julkaisijaa. Olin alkamassa valmistelemaan promoja lähetettäväksi, kun Woodcut Records sattui ottamaan meihin yhteyttä. Ajankohta oli juuri sopiva ja pääsimme aika kivuttomasti yhteisymmärrykseen, joten ei siinä sen kummempaa. Asialle omistautunut lafka, jolla tuntuu olevan mielenkiintoa ja panostusta bändiin, ja homma onkin toiminut todella mallikkaasti.

Yhtye on varmasti vielä monelle tuntematon, joten mitenkä itse kuvailisit yhtyeen soundia lukijoille? Mistä yhtye ammentaa suurimmat vaikutteensa?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

Tuomas: Kai meidät luokitellaan jonnekin death / black metal –välimaastoon, jokainen voi päättää itse kumpi genre meillä on vallitsevampi. Nopeaa mättöä yhdistettynä hitaampiin, ja myös melodisiin teemoihin, niitattuna yhteen hyvällä yhteen soitolla, siinä on kuvaus soundistamme. Suurin vaikutteemme tulee tämän todellisuuden tuolta puolen, Luciferin häikäisevästä pimeydestä, jota pyrimme musiikkimme kautta kanavoimaan ja tutkimaan.

Kertoisitko meille hieman albumista kappale kappaleelta; mistä albumin kappaleet kertovat ja miten ne ovat saaneet alkunsa?

01. ”Destroyer of Time”:
– Levyn avausraita on muinaisten atsteekkien pimeälle jumalattarelle, Coatlicuelle omistettu hymni ja invokaatio. Levyn etukannenkin aiheena on visio nimenomaan Coatlicuen tuhoavammasta, hirviömäisestä puolesta. Biisi on vihainen pelinavaus, jossa homman nimi tulee erittäin selväksi.

02. ”Poison of God”:
– Kuten ensimmäinen kappale, myös tämä on erittäin nopea biisi, eli täydellä vauhdilla jatketaan. Kappaleen nimi tulee suoraan heprealaisesta nimestä Samael. Hän on juutalaisessa mystiikassa Aatamin ensimmäisen vaimon, Lilithin puoliso, kyseenalaistaja, nerouden ja hulluuden lähde sekä näiden kahden rajat hämärtävä taso hyvän ja pahan tiedon puussa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

03. ”For Thy Crimson Glory”:
– Kappale kertoo vasemman käden polusta, tiedonjanosta sekä matkasta kohti esoteerista vapautta. Pimeän magian initiaatille ensimmäinen vastaantuleva asia on löytää Lilithiksi kutsuttu akausaalinen portti alamaailmaan, jonka kautta todellinen muutosprosessi voi alkaa. Lilith on pentagrammin alaspäin osoittava sakara, mundaanin todellisuuden tuhoisa, väkivaltainen ja yöllinen puoli. Tämä biisi, kuten koko levykin, on tietoinen askel Lilithin pimeään valtakuntaan ja musiikillisesti levyn hitain ja melodisin kappale.

04. ”Burial Ground Prayer”:
– Tämä ja seuraava kappale ovat aihepiireiltään kytköksissä ja muodostavat kaksiosaisen käväisyn intialaisessa tantrisessa traditiossa. Eräs kappaleen aiheista on yksi Shaktin raivoisimmista aspekteista nimeltään Chinnamasta, jumalatar joka pitelee omaa irtileikattua päätään.

05. ”She Who Dwells Beyond Death”:
– Aihe pysyy intialaisessa Vamachara-traditiossa, ja nyt tietoisuus kohdistetaan itse uhritoimitukseen ja palvontaan. Levynteon jälkeen menin Kaakkois-Aasiaan ja vietin mm. kuukauden yksin Kalkutassa, ja olikin erittäin mielenkiintoista ottaa osaa hindujen seremonioihin. Kaupungissa on kaksi Kali-jumalattaren temppeliä, joista toisessa hänelle uhrataan päivittäin kymmeniä vuohia, pari sataa vuotta sitten ihmisuhrien vielä ollessa avoimia toimituksia.

06. ”The Serpent Creation”:
– Levyn nimikkobiisi, josta itse asiassa jätin viime hetkellä sanoitukset julkaisematta. Kappale sai alkuideansa gnostilaisista evankeliumeista sekä eräästä aiheeseen liittyvästä marttyyritarinasta. Teimme tästä brutaalin videonkin, joka ei varmaan aukea ihan jokaiselle katsojalle. Jostain syystä rakenteeltaan omituinen biisi, mutta toimii tosi hyvin.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

07. ”Hannibal”:
– Levyn päättää kaksiosainen tarina eräästä maailmanhistorian käännekohdasta, jolloin Rooman valtakunta tuhosi Karthagon täysin, ja Roomasta tuli ensimmäinen todellinen maailmanvalta. Hyvin rullaava biisi, jota on mukava soittaa.

08. ”Dreams of Scipio”:
– Yksi levyn nopeimmista sekä yhtä aikaa melodisimmista kappaleista, joka kasvaa loppua kohden. Edellisessä biisissä alkanut tarina käydään tässä loppuun, mutta roomalaisten uskomatonta yhteishenkeäkin tärkeämpänä alleviivaan myös yksilön tahdonvoimaa, joka on rajaton. Kaikki rajat luomme itse.

Mistä yleensä ammennat ideoita yhtyeen lyriikoihin?

Tuomas: Ideat tulevat usein täysin impulsiivisesti ja yleensä ne liittyvät okkultistiseen työskentelyyn, sekä tämän työskentelyn hedelmiin. Osa kappaleista kertoo myös historian tapahtumista, joihin sekoitan mukaan omia näkemyksiäni. Nämä ovat ne aihepiirit joihin jatkossakin keskityn, mutta myös lisää aiheita ja eri lähestymistapoja on tulossa. Tarkoitus on koko ajan mennä eteenpäin ja kehittyä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Albumin kansitaiteen on tehnyt Ketola, joka on tehnyt kansia mm. Dissectionille, Murder Squadille, Watainille sekä Deathspell Omegalle. Mitä tuo kansitaite itsellenne edustaa?

Tuomas: Itse levyn kansimaalaus, The Serpent Creation, on Ketolan maalaama abstrakti näkemys atsteekkien Coatlicuesta. Levyn kansitaiteissa on myös toinenkin kuva samasta jumalattaresta eri taiteilijan tekemänä, piirros joka on ulkomuodoltaan lähempänä Meksikossa löydettyä Coatlicuen patsasta. Tässä kesällä aloitimme tuon jälkimmäisen kuvan tatuointia käsivarteeni Wild West Tattoolla, Tampereella.

Millaisia odotuksia sinulla itselläsi on albumin suhteen?

Tuomas: ”The Serpent Creationista” tuli sellainen kuin pitikin, itsemme näköinen ja kuuloinen aloitus pitkälle matkalle. Sen kummempia odotuksia ei minulla enää ole, koska itselleni levy on jo lunastanut kaikki odotukset jotka sille asetin, ja katse on jo tulevassa. Tietysti tahdomme päästä keikkailemaan mahdollisimman paljon, joten olisi hienoa jos kuulijakuntaa löytyisi ainakin jonkin verran, heh.

Big Brother alkaa taas syksyllä suomessa. JOS joutuisit Big Brother -taloon ja saisit valita sinne mukaasi neljä muusikkoa koko maailmasta, kenet valitsisit kanssasi sinne ja miksi?

Tuomas: Hahah, en ole seurannut televisiota aktiivisesti sitten vuosituhannen alkupuoliskon, enkä edes omista televisiota, eli en ole täysin kärryillä ohjelmien suhteen. Tiedän kyllä suunnilleen mistä Big Brotherissa on kyse, käsittääkseni ei oikein mistään. Siispä valitsisin Corpsen ja Kassaran mukaan lusimaan ja tekemään lisää biisejä, sekä Roky Ericksonin ja Tom Waitsin kuuntelemaan todella ontuvaa puujalkahuumoriamme. Tällä porukalla tulisi varmaan aika hämäriä sessioita akustisen kitaran ja viskipullon äärellä.

Jos saisit lähteä maailman kiertueelle kolmen yhtyeen kanssa, kenet valitsisit teidän kanssanne kiertämään?

Tuomas: Pitää ihan miettiä, aika vaikean pistit kun eka keikkakin on vasta tulossa. Sellaiset, joiden kanssa ainakin teoriassa rundi voisi olla toimiva, ovat Rotting Christ, Melechesh ja Nifelheim. Pidän näistä kaikista kolmesta yhtyeestä, ja livenä varsinkin Nifelheim on todella vakuuttava.

Comebackit tuntuu olevan nykypäivänä melkoisessa ”trendi” asemassa ja useat jo edesmenneet yhtyeet ovat päättäneet palata yhteen. Mitä mieltä itse olet tästä asiasta?

Tuomas: Minulla ei ole mitään tätä ilmiötä vastaan, vaikka monella näistä comeback-bändeistä ei ole enää samaa intohimoa asiaan kuin ennen. Myös useat pitkän linjan bändit, jotka eivät varsinaisesti missään vaiheessa ole hajonneet, ovat viime vuosina saanut uutta puhtia alkuperäisen keulahahmon paluun myötä, tai jostain muusta kumman syystä. Tällainen vanhan uudelleenlämmittely voi joskus myös toimia, ilmeisesti vanhempana joksikin aikaa kadonnut kapina voi löytyä uudelleen. Tämä on hyvinkin tapauskohtaista, mutta pääasia on se, että asenne on kohdallaan ja että musiikki potkii munille.

Jos saisit valita yhden edesmenneen yhtyeen, joka tekisi comebackin, niin minkä valitsisit?

Tuomas: En valitsisi mitään yhtyettä. Kaikella on tarkoituksensa ja jos joku bändi on lakannut olemasta, olkoon niin – elleivät sitten itse tee sitä comebackia!

Kiitoksia paljon haastattelusta ja onnea tulevaisuuteen. Onko sinulla loppuun vielä jotain paljastettavaa itsestäsi / yhtyeestä mitä haluaisit kertoa?

Tuomas: Kiitos haastattelusta ja menestystä myös KaaosZinelle. Eivätköhän ne kaikkein iljettävimmät luurangot pompi kaapeistani esiin itsestään, ennemmin tai myöhemmin, hahah! Mainitaan tähän nyt vielä, että levynjulkkarikeikka on siis 2.9.2011 YO-talolla Tampereella ja kaikki kynnelle kykenevät sinne!