Kesä on tullut Tornioon – klassikkoarviossa Terveiden Käsien 40-vuotias ”Ääretön joulu” –EP

Kirjoittanut Mikko Nissinen - 5.6.2022

Pohjoisen hardcoren jääräpäisin luonnonoikku Terveet Kädet solmi vuonna 1982 levytyssopimuksen ensimmäistä kertaansa ”isomman” levy-yhtiön kanssa. Kyseessä oli Suomirockin menestysvuosien julkaisujen takan olleen Epe Heleniuksen tamperelainen Poko Records. Torniolaisnelikko konkretisoi kolmannen ja ehkä legendaarisimman levytyksensä, 7″ ”Ääretön Joulu” -EP:n Oulun Soundmix studiolla maaliskuun 30. 1982. Kahdeksan biisiä sisältävän, vain hieman yli kuusi minuuttia pitkän lyhytsoiton tuotannosta vastasi yhtye itse yhdessä Seppo Oförsagdin kanssa. Terveet Kädet äänitti EP:n klassisessa alkuperäiskokoonpanossaan: Läjä Äijälä – laulu, Tiimo – kitara, Piäsky – basso ja rumpali Peedro.

”Ääretön Joulu” käynnistyy sen vihaisimmalla riffillä kyntävällä biisillä ”T. Tuho”. Vain piirun verran yli puoliminuuttiset ydinenergialataukset, Läjän minimalistisen inhorealismia ja groteskia fiktiota yhdistelevät, kuulijalle painajaisunenomaisina välittyvät lyriikat olivat ajassaan ja genressään jotain ainutkertaista. Kaikki tämä yhdistettynä silmittömästi päällekäyvään, meluisaan (epä)musiikkiin saavutti tietyn lakipisteen, jota niin kotimaisessa kuin kansainvälisessäkin äärimusiikissa koetettiin sittemmin mallintaa pidäkkeettä. ”Pissaa ja paskaa” – tuo äärimmäinen mutta kuuloluihin tehokkaasti tarttuva, sadistisen satiirinen laulu rakastamisen vaikeudesta tai oikeammin sanottuna mahdottomuudesta on eräs ”Ääretön Joulu” -EP:n tunnetuimpia biisejä. Kotiteollisuus versioi kappaleen ensimmäiselle cover-albumilleen ”Sotakoira”.

Onnellisia kytkentöjä” viimeistään tuo selkeän assosiaation Dischargen kitaristi ”Bonesin” vihaiseen, pelkistettyyn riffityöhön. Läjän vokaaliosuuksia ei teknisen suorittamisen puolesta liiemmin harkittu eikä harjoiteltu. Ainoa mikä Terveiden Käsien ilmaisussa on merkannut on spontaani, iskevä ilmaisu ja siitä välittyvä tajunnan rajamailta voimansa saava, huumaava, katarttinen, auditiivinen kipu. Äärimmäisenä rockabilly-revittelynä miellettävä, pahan valtaamien polojen liittoutumista kryptisesti kuvaava ”Musta jumala” on EP:n remprakimmin rockaavia kappaleita tuoden mieleen ylikierroksilla käyvän, aivan alkuaikojen Sielun Veljet.

Sinnikkäästi TK:n livesetissä vuodesta toiseen pysytellyt ”Outo maa” kuvaa ehkä parhaiten Terveiden Käsien ominaisinta, kulmikkaan aggressiivisesti paahtavaa, pelkistetyn tunnistettavaa soundia. Seksuaalisen kieroutuneiden saalistajien päiden sisäiset, ahdistavat kokemukset ja pimeän puolen vain muutamassa sanassa, soinnussa ja yhdessä minuutissa kiteyttävä ”Haistelijat” on monessa suhteessa albumin väkivaltaisin ja minimalistisin kappale.

Paitsi EP:n, myös Terveiden Käsien koko uran suurimpiin ja ilmeisimpiin ”hitteihin” kuuluvasta, yhtyeen kotikaupungin henkistä ilmapiiriä peilaavasta ”Tornion kevät” -kappaleesta on kehkeytynyt vuosikymmenten saatossa kulttiklassikko sanan varsinaisessa merkityksessä. Mm. Punk-pop-yhtye Apulanta on soittanut ”Haistelijoiden” lisäksi ko. biisiä coverina. Kappaleen popahtavista elementeistä on tässä yhteydessä mainittava, että The White StripesinSeven Nation Army” -megahitin pääriffi kulkee kaikista eroavaisuuksista huolimatta samalla riffikaavalla kuin ”Tornion kevät”. Tarina ei tosin kerro, onko Jack White lainannut biisi-idean TK:lta. Toivoa kuitenkin sopii.

Vanha live-suosikki ”Utopia” yhdistää silmitöntä sahausta ja ilmiömäisen tarttuvaa köpö-rockausta. Läjän miltei Ydinperheen Masan tyyliin (30 vuotta tätä aiemmin) biisin puoliräppääminen lähentelee HC-ilmaisun kontekstissa ja ajankuva huomioon ottaen jo reilusti aikaansa edellä ollutta, akrobaattista suoritusta. Abstraktin ahdistavia, sodomiittisia, jumalallisia orgioita kuvaavassa tekstissä terävänäköisillä sanoituksilla on tehokkaasti kuulijakunnan erotteleva, joko maagisesti luokseen kutsuva tai luotaan karkoittava vaikutus. Jälkimmäistä se on varsinkin kaikille hyväntekijöiksi itseään kutsuville tekopyhyyksille ja sisäsiistiä korvakarkkia musiikinautintonaan kuluttaville lajitovereille.

Lajissaan klassisuutta lähentelee myöskin EP:n kansitaide, jossa käsistä ja jaloista bondage-tyyliin, pää alaspäin kattoparruihin on sidottu alaston miesoletettu, ja jonka pakaroiden välistä törröttävässä kynttilästä loimuaa joulun lämpö. Kerrassaan nerokasta. Ja vielä keskellä kesää.

Vuosien varrella useaan otteeseen loppuunmyydyn ”Ääretön Joulu” –EP:n 7″ vinyylien uusiopainoksia on julkaistu eri levy-yhtiöiden toimesta. Vuorollaan ainakin Hiljaiset Levyt ja Svart Records ovat ottaneet vinyylistä useammankin painoksen. Lisäksi EP löytyy useammalta Terveet Kädet -kokoelmalta niin CD:nä, vinyylinä kuin digitaalisessa muodossa.

Vihainen, sisäänpäinkääntynyt, sarkastisen piikikäs, tyly ja ketään kumartelematon ”Ääretön Joulu” luetaan erääksi kotimaisen ja skandinaavisen hardcore punkin historian tärkeimmäksi äänitteeksi. Myös monet kaukomaiden äärimusiikkisuuruudet ovat innoittuneet kuluneen neljän vuosikymmenen aikana sen uniikista periksiantamattomuudesta.