Kymmenen parasta Children Of Bodom -kappaletta Alexi Laihon listaamana

Kirjoittanut Joonas Arppe - 7.1.2021

Edesmennyt kitaristi-laulaja Alexi Laiho listasi vuonna 2015 Classic Rockin haastattelussa Children Of Bodomin ”I Worship Chaos” -albumin tiimoilta yhtyeen kymmenen parasta teosta. Mukaan mahtui tuolloin pari tuorettakin kappaletta, mutta valtaosa Alexin suosikkikappaleista löytyy Children Of Bodomin ehdottomien klassikoiden katalogista:

10. Morrigan (I Worship Chaos, 2015)

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”Rakenteellisesti, tämä biisi on hyvin yksinkertainen, mutta todella koukuttava. Melodia jää päähän soimaan, ja kappale on hitaampaa osastoa. Se on vitun raskas, ja tytöt diggaavat sitä. Ja siinä ei ole mitään vikaa; jos tytöt diggaavat sitä, pojat diggaavat sitä myös.”

9. I Worship Chaos (I Worship Chaos, 2015)

”Tämä biisi kertoo siitä, kuinka olen rämäpäinen persoona, enkä tule toimeen hiljaisuuden kanssa. Tarvitsen jonkin verran kaaosta ympärilleni viihtyäkseni. Albumin nimi tuli samasta paikasta, ja kun soitimme tämän biisin ensimmäistä kertaa levynjulkkarikeikalla, koko yleisö sekosi täysin.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

8. Halo Of Blood (Halo Of Blood, 2013)

”En todella tiedä, mitä tapahtui tätä biisiä kirjoittaessani, mutta tavallaan palasin takaisin black metal -juurillemme tätä albumia työstäessäni. En ollut unohtanut sitä puolta bändistämme, se ei vaan ollut päässyt esille tuoreemmilla julkaisuilla. Sitä ei suunniteltu, se vain tuli ulos ihan itsestään.”

7. Are You Dead Yet? (Are You Dead Yet?, 2005)

”Tykkään tästä biisistä koska se on hyvin koukuttava ja todella raskas. Se on yksi niitä biisejä, joilla ei ole väliä missä tai miten esitämme sen, ihmiset laulavat mukana kertseissä – ja se on mielestämme aika hauskaa. Biisi on settilistassa joka keikalla.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen Mainos päättyy

6. Living Dead Beat (Are You Dead Yet?, 2005)

”Olimme nousussa tätä albumia työstäessä; meillä oli vankka fanipohja ja olimme pääesiintyjinä kaikkialla Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Tämä albumi vei meidät vielä pidemmälle. Tykkään ”Living Dead Beatista” useista syistä. Se on kuin ”Deadnight Warrior” siinä mielessä, että se oli täysin erilainen biisi kuin mikään mitä oli markkinoilla tuohon aikaan, emmekä tienneet ottaisiko yleisö sen hyvin vastaan. Mutta minulle on kerrottu, että tämä on myydyin albumimme, joten uskon meidän tehneen jotain oikein.”

5. Angels Don’t Kill (Hate Crew Deathroll, 2003)

”Valitsin tämän biisin kolmesta eri syystä. Ensinäkin, se on upea kappale. Toiseksi, se oli ensimmäinen äänittämämme hidas kappale; jengi kutsui sitä death metal -balladiksi, mutta en oikeastaan edes tiedä mikä vittu se on. Ja lopuksi, se sai meille paljon naispuolista huomiota, mikä on aina positiivinen asia.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

4. Needled 24/7 (Hate Crew Deathroll, 2003)

”Olimme 17- ja 18-vuotiaita kun ensimmäinen levy äänitettiin, ja etsimme yhä identiteettiämme ja soundiamme. Emmekä oikeastaan löytäneet sitä ennen ”Hate Crew Deathrollia”. ”Needled 24/7″ on vitun raskas ja vitusti nopeampi. Ja biisin melodia on niin tarttuva, että se jää päähäsi soimaan pidit siitä tai et. Tämä oli myös se levy ja biisi, joka sai meille huomiota joka paikassa. Albumi oli ensimmäinen tunnistettu työmme Jenkeissä, ja pääsimme vihdoin rundaamaan siellä. Joten tämä biisi on meille todella tärkeä.”

3. Hate Me (Follow The Reaper, 2000)

”Tämä biisi toimii myös livenä, ja single myi Suomessa platinaa, mikä on järjetöntä. Se on joka keikan setissä, ja ihmiset sekoavat aina kun soitamme sen. Se rokkaa! Julkaisuhetkellään se oli jotain todella erilaista kuin aiemmin julkaisemamme materiaali. Mielestäni se on enemmän rock and roll -biisi kuin death- tai black metalia, ja toimi meille suunnannäyttäjänä. ”Hate Me” oli ensimmäinen tuon rock-viban tallentanut kappaleemme.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

2. Downfall (Hatebreeder, 1999)

”Tämä albumi oli paljon ammattimaisemmin tuotettu ja äänitetty kuin ”Something Wild”, ja käytimme sen työstämiseen enemmän aikaa. Aloimme tuohon aikaan rundata Euroopassa, ja saimme vakiinnutettua aika vankan seurannan. ”Downfall” oli toinen singlemme, ja se todella nosti meidät seuraavalle levelille. Se myi kultaa Suomessa, mikä oli meille ennenkuulumatonta, ja on aina setissämme; yleensä loppupuolella, riippumatta setin pituudesta. Se toimii keikoilla joka kerta, ja oikeastaan käytämme sitä biisiemme menestyksen mittarina. Jos biisi ei toimi keikoilla, ne yleensä haudataan, ja siitä syystä ”Downfall” on listallani – se toimii livenä.”

1. Deadnight Warrior (Something Wild, 1997)

”Tämä oli ensimmäisen levyn ensimmäinen biisi, joten biisi on meille todella tärkeä. Äänitimme albumin omilla rahoillamme, ilman levydiiliä. Olimme kikkailleet jonkun hämärän pikkuyhtiön kanssa, mutta pöydällä ei ollut levytyssopimusta, joten laitoimme kaikki vähäiset rahamme albumin äänitykseen. Kokemus oli kieltämättä stressaava, mutta samanaikaisesti hyvin jännitävä. Biisi oli yksi niistä, joita odotimme jengin joko vihaavan tai rakastavan ihan vitusti. Saimme sen myötä myös diilin Spinefarmin kanssa.”