”Meidän idea on ollut alusta asti tehdä musaa sillä periaatteella, että sen perustana toimii hyvä fiilis ja että se on verrattain simppeliä.” – Haastattelussa Traumateatteri

Kirjoittanut Satu Haiko - 10.5.2021

Melodista metallia kovalla sykkeellä soittava Traumateatteri julkaisi viime maaliskuussa EP:n nimeltä “Aika”. Energinen ja monipuolinen EP sai allekirjoittaneen toimittajan haluamaan kuulla tästä bändistä ja sen tekemisistä lisää. Bändin laulaja Jani Niemeläinen ja basisti Ilja Salakka vastasivat kysymyksiin sähköpostilla.

Hei Traumateatteri! Miten menee? 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ilja: Hyvin menee, kiitos kysymästä! Vähän alkaa koronan aiheuttamat rajoitteet painaa, mutta kevään tuoma energia kompensoi tehokkaasti.

Jani: Mukavasti kulkee. Korona tosiaan tässä vähän rajoittanut treenaamista ja muita tapaamisia mutta eiköhän se tästä taas lähde, kun tauti vähän rauhoittuu Suomessa. ”Aika”-EP on saanut todella positiivisen vastaanoton, vaikka sitä ei ole päässyt keikoille edes promoamaan.

Miten kuvailisitte Traumateatteria bändinä? Millaista musiikkia soitatte?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ilja: Oman musiikin kuvailu on aina vaikeaa, mutta tykkään yleensä kuvata meidän musiikkia vaan melodiseksi metalliksi jossa on ehkä kuultavissa hieman melodeath vaikutteita. Myös vertauksia Staminaan ja Mokomaan on tullut kuultua useampaankin kertaan, ja eivät ne välttämättä ihan väärään osu, vaikka en itse yleensä ihan siihen kategoriaan meitä miellä. Bändinä (ulkomusiikillisesti ajateltuna) olemme aika demokraattinen yhtye, eli meillä ei ole ketään kuka yksinään vetäisi hommaa tai tekisi päätökset, vaikka tiettyjä rooleja bändin sisällä ehkä onkin muotoutunut.

Jani: Olen itsekin aina kutsunut meitä vain melodiseksi metalliksi. Erilaiset musiikilliset vaikutteet kuuluu läpi, mutta meidän idea on ollut alusta asti tehdä musaa sillä periaatteella, että sen perustana toimii hyvä fiilis ja että se on verrattain simppeliä.

 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

 

Kuinka Traumateatterin biisit rakentuvat? 

Ilja: Tyypillisimmin joku meistä, useimmiten Jari (Ylöstalo), tekee riffit ja biisin rungon valmiiksi, jonka jälkeen muut sovittavat omia osuuksiaan siihen päälle. Eli kaikki meillä osallistuvat sovitustyöhön ja mahdollisesti myös sävellystyöhön. Treeniksellä biisejä sitten hiotaan kuntoon ja tehdään ehkä vielä hienosäätöä sovitusten kanssa, tai sitten todetaan, että joku juttu ei toimi ja sitä muutetaan. Useimmiten vielä äänitysvaiheessa biiseihin tehdään jonkin verran muutoksia, ja esimerkiksi ”Aika”-EP:n kohdalla äänityksistä ja miksauksista vastannut Saku Aaltonen toi esiin vielä rutkasti hyviä sovitusideoita. Kaikki biisit ovat siis enemmän tai vähemmän koko bändin työn summa, vaikka pohjan kappaleelle onkin yleensä tehnyt yksi henkilö.

Mistä ideat ja sisällöt sanoituksiin löytyvät? Miten ne asettuvat kappaleisiin? 

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Jani: Ideat teksteihin tulee jokapäiväisestä elämästä tai asioista, joita luen tai näen. Esimerkiksi ”Aika”-EP:n kappale ”Kutsu” sai ideansa, kun luin Stephen Hawkingin ennustusta siitä, että tällä vuosituhannella ihmiskunnan olisi hyvä löytää lisää elintilaa Maan ulkopuolelta, jotta tämä pallo ei tuhoutuisi aivan täysin ja ihmiskunnalla olisi ylipäätään mahdollisuus selvitä jatkossakin. Nykyään pyrin tekemään mahdollisimman vähän tekstiä, jossa kerron mitään liian suoraan. Tämä siitä syystä, että A) En koe että olen oikea henkilö kertomaan kenellekään miten tulisi elää tai kokea asioita, B) Toivon että ihmiset kuuntelevat tekstiä ajatuksella ja tekevät omat tulkintansa. Tämän toivon myös vaikuttavan siihen, että meidän biisien aiheet ja tekstit ei rajaa pois mahdollisia uusia kuuntelijoita. ”Aika”-EP:llä tähän tekee kuitenkin poikkeuksen päätösraita Luoksesi Toisin Vaikka Taivaan, jonka tein lapsilleni. Kyseisen kappaleen teksti olikin tähän mennessä koko sanoitus ”historiani” vaikein, juuri siitä syystä että se on niin henkilökohtainen, joten taidan jatkossakin pysyä siinä, että vastuu ja tulkinta on kuulijalla. :D

 

Trau

Teillä on ollut melko paljon jäsenvaihdoksia debyyttialbuminne “Keskellä pimeyttä” jälkeen, miten ne ovat vaikuttaneet musiikkiin ja sen tekemiseen?

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ilja: Meillä on tosiaan sellainen ajatus, että kaikki osallistuvat biisien työstämiseen ainakin jossain määrin, joten uusien jäsenien mukaantulo tulee varmasti kuulumaan tulevilla julkaisuilla. ”Aika”-EP:n osalta materiaali on vielä vanhalla porukalla työstettyä, mutta Misca ja Topi ovat ottaneet biisit hyvin haltuun. Nykyään dynamiikkaan vaikuttaa jossain määrin myös se, että vaikka bändi treenaa Lahdessa, niin jäsenet asuvat hajallaan ympäri eteläistä Suomea: Minä, Atte ja Jari Uudellamaalla, Jani ja Topi Lahdessa ja Misca Lappeenrannassa. Tämä tarkoittaa tietysti sitä, että treenataan harvemmin, mutta intensiivisemmin. Uusista jäsenistä Topi oli meille ”vanhoille jäsenille” tuttu jo entuudestaan muista piireistä ja tiedettiin hänet hyväksi tyypiksi. Rumpalin valinta puolestaan oli lähes selvä heti kun nähtiin Miscan hakuvideo, eikä koetreenit muuttaneet näkemystä. Tällä porukalla on hyvä jatkaa eteenpäin.

Millainen prosessi ”Aika” EP:n tekeminen oli? 

Ilja: Jos lähdetään siitä, kun ensimmäisiä biisejä EP:tä varten on alettu työstämään, niin voisi sanoa että ”Aika” on verrattain pitkän työn tulos. Ensimmäiset biisit oli jossain muodossaan valmiita jo suht nopeasti ensimmäisen albumimme (”Keskellä pimeyttä”, 2016) jälkeen, ja viimeiset biisit saivat lopullisen muotonsa vasta juuri äänitysten kynnyksellä. Jäsenistön vaihdoksista ja muista ulkomusiikillisista asioista johtuen äänitykset jakaantuivat melko pitkälle aikavälille ja esim. joitain kitararaitojakin ääniteltiin myöhemmin vielä uudestaan. Kaiken kaikkiaan mielestäni tämä näkyy positiivisesti myös laadussa. Biisejä oli aikaa hioa ja työstää lopulliseen muotoon ja EP:stä saatiin eheä kokonaisuus.

Jani: Joo ja ainakin itselle tämä prosessi näin jälkikäteen oli jopa eduksi. Äänitin laulut Hutrin Tatun kanssa ja löysin ensimmäistä kertaa itselleni toimivia työskentelytapoja studio-olosuhteissa. Olen aina pitänyt Traumateatteria enemmän live-bändinä, koska en ole aikaisemmin tuntenut oloani hyväksi studiossa. Tähän ei missään nimessä ole syynä aikaisempi äänittäjä vaan yksinkertaisesti sain vain itsestäni enemmän irti tällä kertaa ja aloin luottaa itseeni enemmän. En tiedä onko se iän tuomaa kokemusta vai mitä, mutta nyt en oikeastaan malttaisi edes odottaa, että päästään äänittämään uusia biisejä ja pääsen taas studioon tekemään uutta Traumateatteri -materiaalia.

 

 

Koetteko, että korona-aika olisi kehittänyt tekemistänne johonkin suuntaan tai antanut siihen uutta näkökulmaa?

Ilja: Toki korona toi väljyyttä aikatauluihin, joten esimerkiksi EP:n jälkityöstöön jäi tarpeeksi aikaa ja saatiin siihen juuri sellainen soundimaailma kun haluttiin. Treenaamisesta ollaan pidetty taukoa nyt pahimman korona-ajan, mutta uusia biisejä on silti tullut samalla työstettyä, eli uuttakin materiaalia on jo paljon kasassa seuraavaa äänityssessiota silmällä pitäen. Tämän voi tietysti ajatella uutena näkökulmana: Vaikka saatiin juuri EP ulos, niin seuraava äänite tekee jo jossain määrin tuloaan. Normaalitilanteessa uusien biisien työstäminen tuskin olisi tässä vaiheessa näin pitkällä.

Jani: Sikäli korona on ollut kyllä aikamoinen taakka, että uudella kokoonpanolla olisi aivan äärimmäisen hienoa päästä keikoille ja treenaamaan kunnolla. Onneksi Jarilta on tullut paljon biisipohjia ja päästään niitä työstämään, heti kun vaan saadaan porukka samaan aikaan treenikselle. Keikoista ei toki uskalla vielä sanoa mitään, kun tuntuu koko Suomi olevan keikkatauolla. Mutta halu ja into keikoille on jo aivan älyttömän kova. Meillä on todella hyvä porukka ja juttu menossa, musiikki on ottanut valtavia harppauksia eteenpäin viime vuosien aikana ja tämä tajuttoman pitkä keikkatauko alkaa kyllä jo ainakin henkilökohtaisesti rassaamaan.

 

 

Milloin voisi odottaa seuraavan täyspitkän albumin tulevan? 

Ilja: Kuten edellä tulikin todettua, uutta materiaalia on jo kiitettävästi valmisteilla, joten pyritään siihen että seuraava julkaisu saadaan melko nopeasti ulos. Siitä tosin ei ole vielä tietoa, onko kyseessä täyspitkä albumi vai joku pienimuotoisempi julkaisu. Pyritään toki antamaan ”Aika”:lle myös jonkin verran aikaa (heh) ennen seuraavaa julkaisua.

Jani: Seuraavasta albumista ei uskalla vielä sanoa mitään, mutta studioon olisi tarkoitus mennä mahdollisimman nopeasti, kun on vaan biisejä tarpeeksi kasassa.

Mitä teillä muuten on parhaillaan suunnitelmissa? 

Ilja: Toiveissa on, että korona hellittää mahdollisimman pian ja päästään sen myötä keikoille uusien jäsenien kanssa. Muutoin pyritään promoamaan ”Aikaa”, veistämään uutta musiikkia ja treenaamaan keikkasetti kuntoon tulevaisuutta varten.

Onko vielä muita terveisiä, joita haluaisitte lähettää lukijoille?

Ilja: Stay safe, kuunnelkaa ”Aika”-EP ja soittakaa sitä kavereille kanssa!

Jani: Pysykää terveinä, ”Aika”-EP löytyy Spotify, Youtube, iTunes etc. kuunnelkaa sitä, kertokaa meistä kavereille ja nähdään keikoilla heti kun sellaisia taas Suomessa pääsee järkkäilemään edes vähänkään normaalisti.

Kiitos haastattelusta ja hyvää kevään jatkoa! :) 

Ilja: Kiitos ja hyvät kevään jatkot!

Jani: Kiitos!

Kuuntele koko ”Aika” EP alta:

Traumateatteri Facebookissa:

https://www.facebook.com/Traumateatteri/

Luetuimmat

Uusimmat