Nyt myös Russian Circles joutui lopettamaan paitojen myymisen keikkapaikan vaatimien osinkojen takia

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 23.3.2023

”Merch-cutting” tarkoittaa osinkoa, jonka keikkapaikat ottavat bändien harjoittamasta oheistuotemyynnistä. Kyseinen käytäntö on puhuttanut viime aikoina musiikkipiireissä.  Tovi sitten esimerkiksi Dark Funeralin Lord Ahriman avautui aiheesta julkisesti. Myös Architectin rumpali otti asian puheeksi Twitter-tilillään.

Monuments jakoi somessa hetki sitten esimerkin, kuinka italialaisella konserttipaikalla yhtye menetti ison osan myynnistään. Myös Igorrr ilmoitti jättävänsä paitojen myynnin välistä merch-cuttingia harjoittaneen keikkapaikan takia.

Nyt joukkoon liittyy myös post-metalia esittävä Russian Circles, joka kertoi sosiaalisessa mediassa joutuvansa jättämään oheismyynnin välistä Pariisin keikallaan 22. maaliskuuta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Kuten luultavasti tiedätte, oheismyynti on elintärkeää, jotta artistit pysyvät taloudellisesti pystyssä kiertueiden aikana. Tapahtumapaikat ottavat usein prosentuaalisen osuuden artisteilta saaduista oheismyyntituloista, ja niiden hinnat ovat nousseet viime vuosina. Tämän illan keikalla Pariisissa keikkapaikka on palkannut ulkopuolisen yrityksen myymään artistien oheistuotteita. Tämä yritys ottaa 25 prosentin provision ja pidättää 20 prosentin arvonlisäveron. Vaihtoehtomme näyttävät olevan joko hintojen korottaminen tai rahan menettäminen, joten päätimme olla myymättä tavaraa tänä iltana. Pyydämme anteeksi ystäviltämme ja faneiltamme Pariisissa, jotka toivoivat saavansa paidan tai LP:n keikalta, mutta emme halua osallistua tähän järjestelyyn tämän yhtiön kanssa”, yhtye kertoo.

Bändeillä on yleensä mukana oma henkilö myymässä oheistuotteita, mutta Pariisissa keikkapaikka oli ulkoistanut työn.

View this post on Instagram

A post shared by Russian Circles (@russiancircles)

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy