Ounas-saagan toinen puolikas on täynnä jylhyyttä ja vahvoja melodioita, mutta ei kokonaisuutena yllä aivan ykkösen tasolle – arviossa Suotanan “Ounas II”
Rovaniemeläinen melodeathsekstetti Suotana löysi tiensä soittimeeni vuoden 2023 mainion “Ounas I” -levyn myötä. Mieleenpainuvat melodiat ja black metal -sävyjä sisältänyt raivokkuus naitettiin yhteen kunnioitettavalla kappaleenrakennustaidolla, ja lopputulos tuntui samaan aikaan sekä matkalta itsessään että jätti haluamaan lisää. Kuten jo nimestä saattoi päätellä, olisi kakkososakin ennen pitkää tulossa, ja kahden vuoden odotuksen jälkeen se on viimein täällä.
Ykkösosan tavoin myös “Ounas II” alkaa maalailevalla orkestraalisella introraidalla. “The Flood (In Memoriam)” johdattelee kuulijan levyn tunnelmaan mukavasti, mutta ei ole melodioiltaan aivan yhtä mieleenpainuva kuin ykkösosan vastaava. Lisäpisteitä täytyy tosin antaa pienestä musiikillisesta viittauksesta ykkösosan “River Ounas” -kappaleeseen. Tällaiset yksityiskohdat sitovat hienolla tavalla kahden levyn kokonaisuutta yhteen.
Levyt on selkeästi veistetty samasta musiikillisesta puusta ja täydentävät toisiaan hienosti. Siinä missä ykkösosan kappaleet ovat enimmäkseen melko pitkiä, koostuu kakkososa suoraviivaisemmasta materiaalista. Ensimmäisenä singlenä julkaistu “Foreverland” starttaa hyvin suotanamaisella melodialla ja palauttaa kuulijan saman tien edellisellä levyllä rakennettuun maailmaan. Kertosäkeen kohdalla Ounasjoki koukkaa läheltä Bodominjärveä, mutta vaikka vaikutteet ovatkin paikoin selvät, on yhtye onnistunut hienosti luomaan oman tunnistettavan soundinsa.
“Winter Visions” on menevine pedaalinuottiriffeineen silkkaa korvakarkkia melodeathin ystäville, ja singlejulkaisut “Twilight Stream” ja “Crowned King of Ancient Forest” jatkavat vahvoilla melodioillaan levyn väkevää linjaa. Jälkimmäinen myös alkaa ilahduttavasti suomenkielisellä Kalevala-henkisellä laululla. Sinänsä itse levyyn liittymättä täytyy tosin ihmetellä, miksi levyn (introa lukuun ottamatta) viidestä omasta kappaleesta peräti kolme on julkaistu singleinä.
Päätöskappale “1473 Ounas” kellottaa yli kymmenen minuuttia ja päättää Ounas-kokonaisuuden jylhän mahtipontisiin tunnelmiin Cradle of Filth -yhtyeestä tunnetun Zoë Marie Federoff-Šmerdan upealla laululla höystettynä. Kappaleen päämelodia mukailee “Ounas I” -levyn introraitaa (tai todennäköisemmin päinvastoin), mikä myös sulkee ympyrän hienolla tavalla. Näistäkin huolimatta jää tunne, ettei kappaleessa ole tarpeeksi ideoita kantamaan läpi kestonsa, mistä syystä ykköslevyn “River Ounas” on edelleen itselleni kokonaisuuden ehdoton kohokohta. Niin ja onhan levyn lopussa vielä cover-versio Children of Bodomin “Hatebreeder”-kappaleesta. Kyseessä on ihan toimiva ja kiitettävällä intensiteetillä toteutettu veto, mutta suoraan sanottuna se tuntuu levykokonaisuuden kannalta melko turhalta, varsinkin näin alkuperäiselle uskollisena sovituksena. Livenä se toimii varmasti hyvin, mutta levyn kuuntelemisen väistämättäkin lopetan “1473 Ounas” -kappaleeseen.
“Ounas II” jatkaa “Ounas I”:n viitoittamalla tiellä ja saattaa kahden levyn saagan päätökseensä hienosti, vaikkei kokonaisuutena aivan ensimmäisen osan tasolle ylläkään. Suotana on onnistunut luomaan itselleen tunnistettavan soundin, ja levyä voi ehdottomasti suositella melodisen, luontoteemoista ammentavan metallin nautiskelijoille ja myös yhteen putkeen ykkösen kanssa kuunneltuna kokonaisuus on hyvinkin toimiva.
”Ounas II” julkaistaan 29. elokuuta Reaper Entertainmentin kautta.
Kappalelista:
1. The Flood (In Memoriam)
2. Foreverland
3. Winter Visions
4. Twilight Stream
5. The Crowned King of Ancient Forest
6. 1473 Ounas (feat. Zoe Marie Federoff-Šmerda)
7. Hatebreeder