Spotify haluaa jatkossa kuunnella keskusteluitasi jotta voi suositella paremmin musiikkia mielialasi mukaan

, jonka toimitusjohtaja Daniel Ek kehoitti viime elokuussa pienistä striimauskorvauksista valittavia ”laiskoja” artisteja tekemään vain enemmän musiikkia, jotta he saavat musiikkinsa kautta parempia korvauksia, on hakenut uutta patenttia, joka on saanut lukuisat kriitikot huolestumaan. Palvelu on nimittäin hakenut uutta patenttia, jonka avulla se saattaa alkaa kuunnella käyttäjiensä henkilökohtaisia keskusteluita pystyäkseen suositella käyttäjälle paremmin musiikkia.

Music Business Worldwiden julkaiseman artikkelin mukaan Spotify uskoo ihmisten mielialan vaikuttavan paljon siihen, millaista musiikkia he haluavat kuunnella ja palvelu haluaakin kuuntelemalla käyttäjäänsä suositella sisältöä (ja todennäköisesti myös mainontaa) mielialan ja persoonallisuuden mukaan.

Voit lukea patentista lisää täältä. Spotify perustelee patenttiaan sanomalla, että se haluaa luoda täysin uuden lähestymistavan käyttäjän makuominaisuuksien keräämiseen, joka perustuu tekniikkaan. Patentti ehdottaa, että intonaation, äänenpainon, rytmin ja puheen erilaisten ominaisuuksien hankkiminen voitaisiin yhdistää piilotetun Markov-malliarkkitehtuurin akustiseen tietoon, jotta Spotifyn sovellus voisi luokitella käyttäjän mielialan onnelliseksi, vihaiseksi, surulliseksi tai neutraaliksi.

Spotify puolusteli kantaansa Pitchforkille sanomalla, että Spotify on jättänyt patenttihakemuksia satoja keksintöjä varten ja tämä on vain yksi patenttihakemus monien joukossa. Joistakin patenteista tulee yrityksen mukaan osa tulevia tuotteita, kun taas toisista ei hakemuksista huolimatta. Spotify kertoo pyrkivänsä parhaansa mukaan luomaan käyttäjilleen parhaan mahdollisen kokemuksen musiikkia kuunnellen.

Kommentoi julkaisua