Spotify ”lahjoitti” 500 000 dollaria kansalliselle tapahtumajärjestäjien yhdistykselle

Kirjoittanut Joonas Arppe - 2.12.2020
Milwaukeen Riverside-teatteri mainosti markiisissaan Alica Keysiä.

Itsenäisten yhdysvaltalaisten tapahtumajärjestäjien yhdistys National Independent Venue Association sai suoratoistojätti Spotifyltä 500 000 dollarin lahjoituksen taisteluunsa musiikkialan taantumaa vastaan. Spotify ilmoitti lahjoituksen syntyneen ”solidaarisuuden osoituksena Live Nationista tai AEG:stä riippumattomille tapahtuma-alan toimijoille”. Summa tulee yhdysvaltalaisille toimijoille kriittiseen aikaan, sillä maanlaajuisesti lähes kaikki esiintymislavat pysyvät suljettuina koko talven. Asiantuntijat ennustavat live-esiintymisien palaavan yhdysvaltalaiseen arkeen aikaisintaan ensi vuoden loppupuolella.

National Independent Venue Association (NIVA) perustettiin huhtikuussa 2020 yhteisyrityksessä torjua pahimpia alan kärsimiä taloudellisia tappioita. NIVA:n Save Our Stages -kampanja keräsi lokakuussa Foo FightersinMiley Cyrusin, Dave Matthewsin ja yli 30 muun artistin voimin yhdistyksen kassaan yli 1,8 miljoonaa dollaria. Spotifyn ”lahjoitus” jää ulkopuolisten toimijoiden tarjoamissa summissa toiseksi vain panimojätti Anheuser-Buschin Save Our Stages -festivaalin miljoonan dollarin sponsorirahalle. Spotifyn tarjoamaan rahaan kuuluu kuitenkin ehtoja; osa NIVA:an kuuluvista 450 esiintymispaikasta on muuttanut markiisinsa Spotify-mainoksiksi, joissa killuu musiikkialan rahakkaimpia supertähtiä. Milwaukeessa sijaitsevan Riverside Theaterin markiisissa lukee ”In 2020, Alicia Keys dropped her seventh album. In 2001, her first tour stopped here.” Tampassa sijaitseva The Ritz Ybor mainostaa Lady Gagaa, ja Portlandin The Aladdin -teatteri puolestaan Childish Gambinoa. Mainokset kantavat Spotifyn ja NIVA:n hashtageja. Markiiseissa Spotify mainostaa vuoden lopussa alustan suosituimmat trendit listaavaa 2020 Wrapped -kampanjaa, jonka yhteydessä käyttäjät saavat käyttöönsä Spotifyn automaattisesti kuunteluhistoriansa pohjalta luomat soittolistat. Spotify kommentoi kulunutta vuotta eilisessä pressitiedotteessaan:

”2020 was a year unlike any other. One that, despite its unique challenges, inspired creativity with so many people finding ways to come together with resiliency as a community. 2020 has also sounded differently—and throughout it all, audio has acted as a companion, strengthening our connections with the world around us and giving us hope.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy