Kuva: Andrew Burton/Getty Images

Spotifyn toimitusjohtaja Daniel Ek puolustaa Joe Roganin podcastin säilyttämistä Spotifyssa ja avaa hieman suoratoistojätin päivitettyjä sääntöjä

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 3.2.2022

Suoratoistopalvelujätti Spotify on ollut jo pitkään kritiikin kohteena sen maksaessa artisteille ja yhtyeille vain pieniä murusia striimauksista. Toimitusjohtaja Daniel Ek on kerännyt kritiikkiä myös kommenteillaan siitä, kuinka bändit eivät voi odottaa elävänsä enää vanhalla mallilla, jossa levyjä julkaistiin muutaman vuoden välein.

Viimeisin keskustelu pyörii suositun The Joe Rogan Experience -podcastin ympärillä, kun veteraanimuusikko Neil Young poisti tuotantonsa Spotifysta suoratoistopalvelun salliessa Roganin podcastin levittää ”rokotevastaisia valheita” alustallaan. Keskustelua on myös herättänyt palvelun päivittyneet säännöt, joissa muun muassa ”seksuaalisesti värittynyt sisältö” ja ”huumeiden myyntiin kannustava sisältö” on kiellettyä tulevaisuudessa.

Nyt The Verge on saanut käsiinsä äänitallenteen toimitusjohtaja Daniel Ekin työntekijöilleen pitämästä puheesta. Tallenteella Ek puolustaa Spotifyn päätöstä säilyttää Joe Roganin kiistelty podcast alustalla, joka on lopulta johtanut Youngin ja muiden muusikoiden lähtöön Spotifysta, jonka lisäksi myös suuri joukko palvelun tilaajia on peruuttanut ostoksensa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

”Tiedän, että jotkut teistä ovat pettyneitä, vihaisia tai jopa loukkaantuneita tästä sisällöstä ja siitä, että se on edelleen alustallamme”, Ek kertoo puheensa aluksi ja jatkaa:

”Tästä hetkestä on paljon opittavaa yrityksellemme ja minulle. Minulle on todella tärkeää, että ymmärrätte, miksi teimme tämän kaupan ja millainen vaikutus sillä on ollut kasvustrategiaamme ja tapaan, jolla ajattelemme rooliamme alustana. Joillekin tämä ei riitä, mutta toivon, että se on alku. Olemme kuulleet myös lääketieteen ja tieteen edustajilta, tiedotusvälineiltä, tekijöiltä ja muilta kumppaneilta sekä sananvapauden puolestapuhujilta, ja tämä asia jatkuu edelleen julkisuudessa, kun ihmiset erittelevät sananvapautta ja sensuuria, alustoja ja mediayhtiöitä sekä yhteistyötämme Joe Roganin kanssa. Tämä on yksi niistä asioista, jotka ovat niin vaikeita nykyisissä keskusteluissa. Emme mahdu siististi vain yhteen kategoriaan. Olemme määrittelemässä täysin uutta teknologia- ja media-aluetta. Olemme hyvin erilainen yritys, ja sääntöjä kirjoitetaan innovoidessamme.”

Tämän jälkeen Ek puhuu hieman Spotifyn uusista sisältösäännöistä ja siitä, kuinka niillä halutaan varmistaa, että sisällöntuottajat ymmärtävät vastuunsa ennen kuin sisältö ladataan Spotifyhyn.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”Erityisen vaikeaksi tilanteen on tehnyt se, että emme olleet toimineet tarpeeksi nopeasti, jotta käytännöt olisivat olleet ulkoisesti saatavilla. Nämä käytännöt ovat olleet voimassa jo vuosia, mutta oli virhe, että niitä ei julkistettu. Ja se on minun syytäni, ja siitä aion ottaa opikseni. Minun on kuitenkin tehtävä eräs asia täysin selväksi: viime viikkojen kritiikin jälkeenkin olemme edelleen toimintatapojemme takana. Ja tämän COVID-19-pandemian aikana nämä käytännöt ovat johtaneet yli 20 000 jakson poistamiseen. Emme voi laatia uusia tai erilaisia toimintalinjoja uutissyklien tai yksittäisten henkilöiden soittojen perusteella. Jos näin olisi, kuka ihme luottaisi meihin? Ja se tarkoittaa ennakkoluuloista suhtautumista luojiin ja heidän tukeaan. Ja se tarkoittaa myös sitä, että mahdollistamme heidän mahdollisuutensa olla vaihtoehtoisia tai jopa kiistanalaisia, koska yleensä tärkeät tekijät ovat juuri sellaisia.”

Seuraavaksi Ek kertoo hieman taustoja massiivisen eksklusiivisen sopimuksen taustalla, jonka Spotify solmi Joe Roganin kanssa:

”Mutta otetaanpa askel taaksepäin ja puhutaan erityisesti suhteestamme Joe Roganiin. Tiedän, että jotkut teistä ovat esittäneet kysymyksiä siitä, miksi hän on yksinoikeudella alustallamme. Vuoden 2019 alussa, kun päätimme ryhtyä haalimaan podcasteja, olimme markkinoilla todella jälkijunassa. Ilmoittaaksemme aikomuksistamme olla johtava toimija tässä tilassa meidän oli investoitava tuoteominaisuuksiin, liiketoiminnan tukemiseen ja tietenkin sisältöön, jota tarvitaan sitoutuneen yleisön rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Viime vuosina olemme siis ottaneet aggressiivisesti mukaan useita ääniä eri puolilta maailmaa, mukaan lukien joitakin maailman suurimpia ääniä. Niille, jotka eivät vielä tiedä, että The Joe Rogan Experience on tällä hetkellä 93 markkina-alueen suosituin podcast, joten sen laajuutta ja tavoittavuutta on mahdotonta sivuuttaa. Tai suoraan sanottuna hän on maailman ykköspodcaster ylivoimaisesti.”

”Reilu vuosi sitten Joe ei ollut edes alustallamme, mutta siitä huolimatta JRE oli jo pitkään ollut yksi Spotify-käyttäjien eniten haetuista ja pyydetyistä podcasteista. Toinen tärkeä seikka, joka sinun on hyvä tietää, on se, että vuonna 2019 musiikki- ja podcast-katalogimme ei ollut kovinkaan eriytynyt, ja tämän vuoksi jäimme ulos sopimuksista joidenkin kriittisten laitteistokumppaneiden, kuten Amazonin, Googlen ja jopa Teslan kanssa. Niillä oli tai ne olivat rakentamassa omia suoratoistopalvelujaan, joissa oli pääosin samaa sisältöä, joten niillä ei oikeastaan ollut mitään syytä integroida palveluamme. Käyttäjät eivät myöskään välttämättä vaatineet pääsyä Spotifyhin. He vaativat pääsyä sisältöön.”

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Ek tähdentää, että Spotify ei puutu Joe Roganin podcastin sisältöön tai vieraisiin, mutta ei myöskään hyväksy sääntöjensä rikkomista:

”On tärkeää huomata, että meillä ei ole luovaa määräysvaltaa Joe Roganin sisältöön. Emme hyväksy hänen vieraitaan etukäteen, ja aivan kuten kuka tahansa muukin sisällöntuottaja, saamme hänen sisältönsä, kun hän julkaisee, ja sitten tarkastamme sen, ja jos se rikkoo käytäntöjämme, ryhdymme asianmukaisiin toimenpiteisiin. Tämä ei ole lainkaan epätavallinen asema media-alalla. Se on itse asiassa sama asia, joka meillä on lisensoidun musiikkisisällön kanssa. Sama lähestymistapa on käytössä myös muiden podcastien, kuten Dax Shepardin ja Brené Brownin, kanssa. Vaikka emme siis sovi yhteen kategoriaan, esimerkiksi studioidemme – Gimlet, Parcast ja The Ringer – osalta, joissa olemme kustantaja, suhteemme Roganiin on mielestäni selvästi vain alusta, mutta on selvää, että Joeta koskevat samat standardit, säännöt ja käytännöt kuin kaikkia alustamme luojia, olivatpa he kuinka suuria tai pieniä tahansa ja maksoimmepa sisällöstä kuinka paljon tahansa. Joen kaltaiset tekijät osaavat kulkea hyvin lähellä rajoja, ja joskus he ylittävät ne, ja kun he rikkovat käytäntöjämme, me toimimme.”

”Monet Joe Roganin jaksot eivät löydy Spotifysta, koska ne rikkovat sääntöjämme. Ja meillä on tässä pitkä historia. Alustallamme on jo pitkään ollut sisältöä, joka käsittelee vaikeita asioita, kuten väkivaltaa, naisvihaa ja jopa murhia. Joten laajemman ilmaisun salliminen ei ole meille uutta.”

Ekin puheen voit lukea kokonaisuudessaan täällä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy