Suoratoistojätti Spotify päätyi poistamaan tuhansia kappaleita palvelustaan – syynä väitetysti valheelliset kuuntelukerrat, suurten levy-yhtiöiden artistit koskemattomina

Suoratoistomaailman jättiläinen on päätynyt vuoden vaihteessa poistamaan tuhansia kappaleita palvelustaan. Syynä on Hypebotin tietojen mukaan väitetysti valheelliset kuuntelijakerrat.

Musiikkialalla toimiva asianajaja Wallace Collins on kirjoittanut blogiinsa arvelevansa, että poistettujen kappaleiden määrä olisi yli 750 000. Kappaleita yhdistää myös se, että niiden kaikkien julkaisuun käytettiin suosittua Distrokid -aggregaattia.

”Informaation ja uskomuksen valossa vaikuttaa siltä, että 750 000 kappaletta on poistettu, joista suurin osa käytti Distrokidia jakeluun. Näyttäisi siltä, että yksikään suuren levy-yhtiön aristi ei ole kokenut tätä, eikä yhdenkään suuren levy-yhtiön musiikkia ole poistettu tässä puhdistuksessa”, Collins kirjoittaa.

Spotifylla on tapana poistaa säännöllisesti palvelustaan sellaisia kappaleita, jotka ovat saaneet perättömästi valtavia määriä soittokertoja. Suoratoistopalvelun säännöissä sanotaan, että yksikään ulkopuolinen taho ei esimerkiksi saa rahaa vastaan tarjota kuuntelukertoja, soittolistasijoituksia tai muutakaan sellaista palvelua, joka valheellisesti vääristelisi artistien soittokertoja ja Spotify-tilastoja.

Internet on tunnetusti täynnä erilaisia maksullisia palveluita, jotka voivat bottien avulla saada kuuntelukertoja artisteille. Tämän lisäksi on myös sellaisia palveluita, jotka eivät lupaa kasvattavansa kenenkään kuuntelijoita, vaan pyrkivät saattamaan yhteen potentiaalisia soittolistojen pitäjiä ja muusikoita. Esimerkiksi suosittu Submithub -palvelu antaa käyttäjilleen mahdollisuuden lähettää kappaleitaan arvioitavaksi soittolistaajille, mutta takeita sijoituksista ei ole – vaikka maksaisit.

Spotify kieltää kohdentaneensa postot Distrokidia käyttäneisiin artisteihin. Wallacen mukaan taas tuntuu siltä, että poistoaalto oli suunniteltu ja kohdennettu.

Suoratoistopalveluissa on esiintynyt myös muunlaista väärinkäyttöä – osa ovelaa ja osa vähemmän ovelaa. Yksi esimerkki on funk-yhtye Vulfpeckin vuoden 2014 albumi ”Sleepify”, joka sisälsi pelkkää hiljaisuutta. Faneja kehoitettiin kuuntelemaan albumia putkeen yöllä, jotta bändi saisi siitä rojalteja, joilla kustantaa faneille ilmainen kiertue.

Spotify ei myöskään ole ollut viime aikoina kovin suotuisassa valossa toimitusjohtaja Daniel Ekin kommenttien takia koskien muusikkojen alhaisia rojalteja Spotifysta.

Kommentoi julkaisua