Ticketmaster kommentoi äkillistä lippujen hyvityskäytäntöön tehtyä muutosta Yhdysvalloissa

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 16.4.2020

Julkaisimme sivustollamme hiljattain uutisen, jossa kerroimme lipunmyyntipalvelu Ticketmasterin muuttaneen ehtojaan koronaviruksen alla Yhdysvalloissa niin, että lipun ostajan on mahdollista palauttaa lippunsa enää vain sellaisessa tapauksessa, että konsertti on peruttu kokonaan. Aikaisemmin lipuista on ollut mahdollista saada hyvitys myös sellaisissa tapauksissa, kun tapahtuma on siirtynyt toiseen ajankohtaan.

Äkillinen ehtojen muutos on herättänyt kiivasta keskustelua ja kritiikkiä sosiaalisessa mediassa, ja nyt Ticketmaster on julkaissut Twitter-sivuillaan lausunnon, jossa uutta käytäntöä avataan.

Ticketmasterin lausunto kuuluu seuraavasti:

”Ticketmaster toimii myyntialustana lukuisille tapahtumajärjestäjille ympäri maailman. Meidän tavallinen käytäntömme on se, että asiakkaamme (tapahtumajärjestäjät) voivat pitää ne tulot, joita he ovat saaneet myytyään lippuja. Asiakkaamme säilyttävät myös mahdollisuuden asettaa omat ehtonsa ja käytäntönsä koskien siirrettyjä tapahtumia.

Tyypillisesti tapahtumajärjestäjillä on ollut mahdollisuus tarjota joustavasti hyvityksiä lähes kaikkiin siirrettyihin tai viivästyneisiin tapahtumiin. Nyt kuitenkin yli 30 000 konsertin päivämäärien joutuminen vaikutusten alaisiksi ja lisäksi jatkuva epävarmuus uusista päivämääristä hallinnon selvityksiä odotellessa ovat johtaneet siihen, että tapahtumajärjestäjät tarvitsevat lisää aikaa siirtääkseen tapahtumia ennen kuin he voivat tarjota mahdollisuuksia hyvityksiin.

Tällä hetkellä yli 11 000 tapahtumaa, mukaan lukien yli 4 000 urheilu-, konsertti- ja taidetapahtumaa, ovat mahdollistaneet hyvitykset. Emme voi taata, että kaikki tapahtumajärjestäjät tulevat tarjoamaan hyvityksiä siirtyneistä tapahtumista, mutta oletamme, että suurin osa tulee tarjoamaan tietyn aikaikkunan hyvityksille heti, kun uudet päivämäärät on päätetty. Sen lisäksi Ticketmaster tulee tarjoamaan hyvitykset kaikkiin peruuntuneisiin tapahtumiin.

Koko Ticketmasterin tiimi työskentelee kotoa käsin ja tekee parhaansa vastatakseen faneille ja asiakkaillemme. Tulemme pitämään faneja ajan tasalla uusista päivämääristä ja tapahtumien tilasta sähköpostin sekä covid-19-tietosivustomme kautta.”

 

Suomenkielisillä Ticketmasterin sivuilla kerrotaan, että Ticketmaster on lipunostajaan automaattisesti yhteydessä, mikäli tapahtuma, johon on ostanut liput, peruuntuu. Ticketmasterin sivuilla myös kerrotaan, että palvelu on tällä hetkellä lukuisten peruutuksien johdosta ruuhkainen, joten rahojen palautuksessa voi kestää jopa 90 päivää.

Uutisen kirjoittamisen hetkellä Suomen Ticketmasterin sivuilla kerrotaan myös, että jos uusi päivä ei sovi lipun ostajalle, lipun hinta hyvitetään tapahtumanjärjestäjän tai Ticketmasterin toimesta lipunostajalle.

Suomenkielistä tietoa peruuntuneista ja siirretyistä tapahtumista on tarjolla täällä.