Tobias Forgen edustaja vastaa kohuun Ghost Vodka -yrityksen oikeuteen haastamisesta: ”Kyse on tavaramerkistä”

Tobias Forge (Kuvaaja: AJ Johansson Photo)

Uutisoimme sivustollamme hiljattain siitä, miten brittiläinen vodkavalmistaja Vodka väittää sosiaalisessa mediassa ruotsalaisen rockyhtye Ghostin laulajan, Tobias Forgen ja hänen lakitiiminsä haastaneen yrityksen oikeuteen. Yksityiskohdat olivat tuolloin vielä hieman hämärät, mutta yrityksen perustajajäsen ja myyntivastaava Ry Leon avasi Kaaoszinelle riidan taustoja. Kaaoszine otti yhteyttä myös Ghostin edustajaan pyytäen kommenttia tapaukseen, mutta tätä uutista kirjoitettaessa vastausta ei ole saatu.

Sen sijaan uutissivusto Loudwire on saanut kommentin riidan toiselta osapuolelta. Tapauksessa Forgea edustaa Ann-Charlotte Söderlund Björk, joka toimii GOZZO Advokater -lakifirman neuvonantajana sekä tavaramerkkiasiantuntijana. Björkillä oli tarjota seuraava lausunto:

”Svensk Drama Pop [yritys, jonka hallitukseen Tobias Forge kuuluu] omistaa yksinoikeuden kuvainnolliseen ’Ghost’-tavaramerkkiin [figurative sign] Euroopan unionissa. Oikeudet on lisensoitu Global Merchandising Services Ltd -yritykselle, jonka puolesta toimimme. Tämä tapaus on jatkunut jo muutamia kuukausia, ja lukuisia yrityksiä sovinnon saavuttamiseksi on jo tehty. Kyseessä ei ole tappelu ginin ja vodkan välillä, vaan kyse on tavaramerkistä ja niistä oikeuksista, jotka antavat omistajuuden siihen liittyviin alkoholijuomiin – giniin, viskiin, viiniin, oluisiin, aleen, vodkaan ja niin edelleen. Jos joku muu Euroopan unionissa toimiva taho käyttää ’ghost’-sanaa osana sen alkoholituotteiden brändiä, rikkoo se SDP:n [Svensk Drama Popin] yksinoikeuksia. SDP:llä on oikeus puolustaa oikeuksiaan tässä asiassa aivan kuten millä tahansa muullakin yrityksellä on silloin, kun sen tavaramerkin oikeuksia loukataan. Se on normikäytäntö.”

The Swedish Intellectual Property Officen mukaan kuvainnollisella tavaramerkillä [figurative trademark] tarkoitetaan sellaista tavaramerkkiä, johon liittyy esimerkiksi jokin tietty kuvio, ja johon voi myös liittyä jokin tietty sana tai ilmaisu.

The Swedish Intellectual Property Officen tavaramerkkihakemistosta löytyvien tietojen perusteella Svenska Drama Popille on myönnetty kuviolliseen Ghost-tavaramerkkiin sekä logoon liittyvät oikeudet tavaramerkkiluokissa 9, 14, ja 16. Luokkaan 9 kuuluvat esimerkiksi erilaiset äänitteet, tallenteet ja mediasisältö; luokkaan 14 kuuluvat korut ja luokkaan 16 erilaiset painotuotteet. Global Merchandising Services, jonka edustamiin artisteihin myös Ghost kuuluu, omaa oikeuksia samaan tapaan luokissa 9, 14 ja 16.

Sen lisäksi Brands For Fans -yritys, joka myy Ghostin omia alkoholituotteita, omistaa tavaramerkkioikeuksia luokissa 1, 35 ja 39. Luokkaan 1 kuuluvat erilaiset kemialliset tuotteet, luokkaan 35 puolestaan liittyy oikeuksia esimerkiksi mainontaan liittyen, ja luokkaan 39 taas kuuluu oikeuksia hyödykkeiden kuljetukseen, varastointiin ja pakkaamiseen. Suomeksi voit lukea tavaramerkkiluokista esimerkiksi Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta.

Ghost Vodkan edustaja Ry Leon kertoi Kaaoszinelle, että yritystä yritetään tällä hetkellä painostaa oikeudenkäyntiin, joka tapahtuisi Ruotsissa jo kesäkuun aikana.

”Aluksi eräs lakifirma lähestyi meitä aggressiivisella kirjeellä, jossa se pyysi meitä lopettamaan Ghost-nimen käyttämisen. Ensimmäinen ajatuksemme oli, ettei kyseinen lakimies liittynyt siihen [bändiin] mitenkään, ja että se vain koetti höynäyttää meitä. Mutta pian tietoomme tuli, että Tobias ja hänen tiiminsä olivat kaiken takana. He tietävät, että me emme voi Ison-Britannian karanteenirajoitusten takia osallistua oikeudenkäyntiin, ja he yrittävät käyttää tilannetta hyödykseen.”

Ghost Vodka lähetti Kaaoszinelle myös tiedotteen, jossa se kiistää käyttäneensä aikaisemmin Ghostia millään tavalla mainostuksessaan, tai julkaisseensa yhtyeeseen liittyen sosiaalisessa mediassaan ennen kiistaa.

”Meidät on haastettu oikeuteen ainoastaan sen perusteella, että käytämme vodkassamme sanaa ’ghost’. Tähän ei liity muita tekijöitä. Ennen viikko sitten julkaisemaamme meemiä emme ole koskaan käyttäneet kuvaa bändistä tuotteidemme yhteydessä. Bändin fanit tai rock- ja metallimusiikin kuuntelijat eivät ole missään vaiheessa olleet brändimme kohdeyleisöä. Yhtyeen lähettämät asiakirjat osoittavat, että he ovat tienneet meidän vodkabrändistämme jo vuodesta 2016 alkaen, mikä nostaa esille kysymyksen siitä, miksi he vasta nyt pitävät tätä [ghost-sanan käyttöä] ongelmana”, kertoo Ghost Vodka tiedotteessaan.

Kommentoi julkaisua