Tuotanto ruodinnassa: Rammstein
Suunnittelimme toimituksen keskuudessa artikkelisarjan, jossa listataan eri yhtyeiden albumit huonoimmasta parhaimpaan. Listaukset eivät vastaa absoluuttista totuutta siitä, mikä albumi on bändin paras, vaan artikkelin kirjoittaneen toimittajan mielipidettä. Aloitan sarjan listaamalla saksalaisen industrial metal -yhtye Rammsteinin levyt huonoimmasta parhaaseen.
Näin alkuun on todettava, että Rammsteinin kohdalla ei voi puhua viimeiseksi sijoittuneesta albumista edes huonona, sillä yhtyeen albumien taso on korkea. Laadukkuus näkyy myös siinä, että yhtyeen levyjä on haasteellista laittaa paremmuusjärjestykseen, kun tuotannosta ei löydy mitään selkeää hutia, eikä vastaavasti ”yhtä ylitse muiden”. Rammsteinin albumit ovat lähes poikkeuksetta erinomaisia – joiden välillä on toki sisällöllisesti eroja – mutta silti niitä on haasteellista laittaa järjestykseen. Ehkä on helpointa lähestyä tehtävää järjestelemällä levyt sen mukaan järjestykseen, mikä tuntuu tällä hetkeltä hyvältä. Lähdetään nyt kuitenkin liikkeelle. ja katsotaan miten erilaisia mielipiteitä on tarjolla.
6. Herzeleid
Rammsteinin debyyttialbumi on yllättävän vahva kokonaisuus, mikä aikanaan yllätti minut. Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että yhtye hakee omaa identiteettiään parin ensimmäisen albumin aikana. ”Herzeleidin” kohdalla kuitenkin kuulostaa siltä, että yhtyeen ydinajatus oli löytynyt jo heti uran alussa. Debyyttialbumilta ei ole varsinaisesti noussut hittejä, mutta aloitusraita ”Wollt Ihr Das Bett In Flammen Sehen”, ”Herzeleid” ja ”Laichzeit” ovat varsin rautaisia korvamatoja. Levyltä löytyy myös kevyempää ja kauniimpaa musiikkia ”Seemann” -kappaleen muodossa. Hyvästä kokonaisuudesta huolimatta debyytti jää myöhemmän tuotannon varjoon.
5. Sehnsucht
Toiseksi viimeiselle sijalle päätyy yhtyeen toinen albumi, joka täytti hiljattain 20 vuotta. Kuten ”Sehnsuchtin” 20-vuotisarvostelussa kirjoitin, on albumi taattua Rammsteinia ja viihdyttävä kokonaisuus. Tältä levyltä löytyvät mm. ”Du Hast” ja ”Engel” , joista ensimmäinen on kaikille raskaan musiikin ystäville tuttu, ja jälkimmäinen ainakin yhtyeen aktiivisille kuuntelijoille. Levyltä löytyy myös paljon muuta, ja siitä kirjoitettuun arvosteluartikkeliin voi tutustua tästä. Kaiken kaikkiaan ”Sehnsucht” on hyvä levy, mutta kovien kilpailijoiden seurassa se jää omalla listallani tähän.
4. Liebe Ist Für Alle Da
Siinä missä “Herzeleid” yllätti minut tasokkuudellaan, yllätti saksalaisyhtyeen viimeisin levy siinä, miten hyvin Rammstein oli onnistunut uudistamaan soundiaan, kadottamatta itseään. Aikanaan julkaistu single ”Pussy” toi esille erilaista näkökulmaa yhtyeen musiikista, lähinnä rivon nimensä ja englanninkielisten lauluosuuksien takia. Onneksi yhtye oli kuitenkin tehnyt muutosta sopivassa määrin, joten Rammstein kuulostaa kuudennella albumillaan vielä omaperäiseltä ja oudolta itseltään. ”Liebe Ist Für Alle Da” on kuitenkin ehkä kaikista teatraalisin ja melodisin albumi, jonka yhtye on tähän mennessä tehnyt. Omalla kohdallani pitkäsoitolta parhaiten mieleen on jäänyt ”Pussyn” lisäksi juhlavasti alkava ”Rammleid”, ponnekkaasti polkeva ”Haifisch”, mielipuolinen ”Bückstabü” (joka on takakannessa sensuroitu muotoon ”B********”) sekä kaunis ”Frühling In Paris”. Levyltä ei sovi myöskään unohtaa painostavaa ja synkkää ”Wiener Blut” -kappaletta. Rammsteinin kuudes albumi kävi pitkää kaksintaistelua kolmannen paikan ottaneen ”Reise, Reisen” kanssa.
3. Reise, Reise
Kokonaisuutena ”Reise, Reise” on todella korkealaatuinen pakkaus: levyltä löytyvät muun muassa hitit ”Reise, Reise”, ”Keine Lust”, ”Amerika” ja ”Moskau”. Näiden kappaleiden lisäksi albumille on saatu mukaan ”Mein Teilin” kaltainen moukari, viekkaasti groovaava ”Los” sekä hauraat ”Ohne Dich” ja ”Amour”. Kun kappalelistaa katsoo, on kattaus todella vakuuttava, ja tässä on varmasti joidenkin mielestä Rammsteinin paras albumi, mitä en ihmettele. Omalla kohdallani ”Reise, Reise” lukeutuu niihin levyihin, joita olen kuunnellut saksalaisyhtyeen tuotannosta todella uutterasti. Voi olla. että olen kuunnellut sitä vähän liikaakin, enkä sen takia ole jaksanut siihen viime aikoina käyttää aikaani. Nyt kun sen jälleen kerran kuuntelin, voin vain todeta miten kova albumi on!
2. Rosenrot
Seuraavana on vuorossa jäätävän upean kansikuvan omaava ”Rosenrot”. Tämä levy oli toinen Rammsteinin albumi, johon tutustuin. Ehkä osittain nostalgiasyistäkin listasin tämän levyn toiseksi, mutta on pitkäsoiton kappalelistakin vakuuttava: Albumin avaavat ”Benzin” ja ”Mann Gegen Mann” ovat suoranaista turpaanvetoa, jotka saavat tuntemaan itsensä voittamattomaksi niitä kuunnellessaan. ”Rosenrot” tuo esiin mahtipontista tunnelmaa, jota Rammstein on mestari luomaan. Kuten yhtyeen monilla muillakin levyillä, myös tälle albumille on mahtunut tunnelmaltaan kevyempiä ja herkempiä kappaleita, kuten ”Wo Bist Du”, ”Stirb Nicht Vor Mir (Don’t Die Before I Die) ja ”Feuer Und Wasser”. Nimensä mukaisesti ”Stirb Nicht Vor Mir (Don’t Die Before I Die) ei ole niin kevyttä kun antaa ymmärtää, ja kappaleessa on muutenkin poikkeuksellinen piirre – kappaleessa kuullaan nimittäin skotlantilaista poplaulaja Sharleen Spiteriä. Vierailevia vokalisteja ei juuri kuulla Rammsteinin tuotannossa, eikä espanjankielisiä kappaleita, mutta tälle levylle on mahtunut sellainenkin, ”Te Quiero Puta!”. Mikä parasta, espanjankielinen laulu yhdistettynä raskaisiin riffeihin ja melodioihin toimii Rammsteinin käsittelyssä hyvin. ”Rosenrotin” kohdalla on havaittavissa viihdyttävyyttä kuin ”Sehnsuchtilla”.
1. Mutter
Ja nyt sitten se ykkössijan haltija, eli ”Mutter”. Veikkaan, että tämä albumi olisi monen muunkin ykkösvalinta. Albumi päätyi listallani ensimmäiseksi, koska levy on kokonaisuutena todella onnistunut, sekä osittain nostalgiasyystä: ”Mutter” sattuu olemaan ensimmäinen Rammstein-albumini. Sain tämän monia vuosia sitten joululahjaksi, ja tätä levyä olen kuunnellut elämäni aikana varmaan eniten. Ainakin Creative Zen -niminen mp3-soittimeni on laskenut, että olen kuunnellut tämän levyn kappaleita soittimella eniten. Eli jotain todistusaineistoa väitteellekin löytyy.
”Mutter” ei juurikaan kaipaa esittelyjä, mutta mainitaan siitäkin muutamat seikat, kuten edellä listatuista: Tältä albumilta yhtyeen isoimmiksi hiteiksi ovat nousseet ainakin nimikkokappale ”Mutter” sekä ”Ich Will”. Näiden lisäksi myös ”Mein Herz Brennt”, ”Links 2 3 4” ja ”Freuer Frei!” ovat vakuuttavia ja tarttuvia kappaleita. Mukaan voisi ehkä lisätä vielä ”Rein Rausin”. Tältäkin pitkäsoitolta löytyy muutama erikoisempi kappale, joihin lukeutuvat ”Zwitter” ja ”Adios”. Jos et ole koskaan kuunnellut Rammsteinia, ja mietit mistä levystä aloittaisit tutustumisen, niin itse suosittelen aloittamaan tästä tai ”Reise, Reise” -albumista.
Nyt kun tämä nostalgiamatka on suoritettu ja levyt on asetettu järjestykseen, haluan vielä lopuksi sanoa: Tämän artikkelin ideana ei ole pyrkiä tekemään mitään tieteellistä todistusta siitä, mikä näistä albumeista on paras ja mikä huonoin. En usko, että sellainen on yksinkertaisesti mahdollista Rammsteinin kohdalla, kun jokainen levy on omanlaisensa upea luomus. Toivottavasti yhtyeen tuleva albumi tulee olemaan yhtä persoonallinen ja mielenkiintoinen kuin nämä kuusi ovat. Useampi kuin yksi albumi olisi voinut lunastaa ykkössijan. ”Mutter” on kuitenkin itselleni se rakkain albumi, ja toivoisinkin, että ne, jotka tämän lukevat, kommentoisivat minkä albumin nostaisivat ykkössijalle, tai kuinka olisivat itse albumit listanneet.
Kirjoittanut: Aleksi Parkkonen
5 comments on “Tuotanto ruodinnassa: Rammstein”
Comments are closed.
Jim Bee M.
Tutustuin Rammsteiniin Sehnsucht-levyn aikaan. Tuli luukutettua sitä ja ekaa lättyä päivittäin vuoden ajan. Sanoisin että Sehnsucht on mulle se rakkain. Nyt täytyy sanoa että jostain syystä en ole uusinta Liebe ist…-levyä juurikaan kuunnellut joten siitä en voi sanoa mitään. Hieman oudoksuin ajatusta että Herzeleidiltä ei varsinaista hittiä olisi noussut, sillä ainakin minulle ja monille tutuille Du riechst so gut on yksi parhaimpia bändin kappaleita, ja itse asiassa eka biisi jonka Rammsteinilta olen kuullut. Mielipiteitä, mielipiteitä… :) .
Myös hauskaa että nostit Rosenrotin korkeammalle kuin Reise, reisen. Olen samaa mieltä, joskin tuntuu että olen aina ollut yksin tämän mielipiteeni kanssa. Jostain muistan kuulleeni että Rosenrot olisi koostunut Reise, reiselta jääneistä jämäbiiseistä. Tiedä häntä, vaikea uskoa koska mielestäni Rosenrot on parempi kokonaisuus.
Mutter on kyllä loistava levy, mutta en ehkä koskaan ole niin täysillä lämmennyt Mutteriin ja siitä seuraaviin levyihin kun vertaa kahteen ekaan. Nuo kaksi ekaa oli kuitenkin enemmän sitä junttaus-osastoa jota kuunnellen kasvoin bändiin kiinni, Mutter ja sitä seuraavat olivat jo ehkä vähän ’taiteellisempia’ jousineen.
Paremmuusjärjestys ehkäpä ainakin tänään: 1. Sehnsucht 2. Herzeleid 3. Rosenrot 4. Mutter 5. Reise, reise 6. Liebestä en osaa sanoa…
Aleksi Parkkonen
Mielenkiintoisia pohdintoja sinullakin, ja hyvä pointti tuosta Du riechst so gut -kappaleesta. Kyllähän se hitti taitaa olla yhtyeen tuotannossa vaikka sitä en kirjoittaessani muistanutkaan. Ymmärrän kyllä ihmisiä jotka oudoksuvat Rosenrotia, onhan se aika erikoinen levy kun kappalelistaa kuuntelee. Siltä albumilta on noussut itselleni monia suosikkeja ja se taisi olla Mutterin kanssa toinen syy, miksi yhtyeeseen yleensä uppouduin. Tuota tarinaa Rosenrotiin liittyen en olekaan kuullut. Ja jos se pitää paikkansa niin jämistä on saatu kyllä hieno levy kasaan. Kiitos pohdinnoistasi, niitä oli mukava lukea ja kokeile ihmeessä joku päivä LIFADia, sekään ei ole hullumpi levy vaikka onkin erilainen kuin Sehnsucht ja Herzeleid.
Machine Animal
Mihin jäi Sonnen maininta Mutter levyltä? Yhtyeen isoimpia hittejä ja kovimpia biisejä. Du Riechst So Gut on kova biisi ja jonkinlainen klassikko Herzeleidiltä. Pakko myöntää, että Rosenrot on ehkä hieman aliarvostettu levy, mutta omaan makuun ihmeen korkealla listalla. Sama Liebe Ist Fur Alle Dan kanssa vaikka monipuolinen kokonaisuus sekin. Mutterilta ei juuri heikkoa biisiä löydy, mitä nyt en koskaan oikein lämmennyt Spieluhrlille niin paljon ja Nebel on tylsä lopetus. Silti useampi klassikko biisi ja muuten vain hyvä biisi nostaa sen itselleni ykköseksi. Paljon sitä aikanaan luukutettiin, mutta edelleen toimii. Rammstein ei ole huonoa levyä tehnyt, mutta jotkin useammat tylsät biisit ohjaavat jälkimmäisen kolmikon omille paikoilleen. Esim. Sehnsuchtin loppupuoli vähän lässähtää, Rosenrotilla on pari skipattavaa raitaa ja Liebellä ei ole hyvistä biiseistä huolimatta omasta mielestäni yhtään Rammstein klassikkoa.
1. Mutter 2. Reise, Reise 3. Herzeleid 4. Sehnsucht 5. Rosenrot 6. Liebe ist fur Alle Da
Aleksi Parkkonen
Ihan kaikkia hittejä en muistanut nostaa esiin, kun Rammsteinilla on niitä runsaasti eikä Sonne ole vastaavasti tehnyt minuun niin merkittävää vaikutusta että olisin sen nostanut esiin. Mitä LIFADin tulee, en itsekään koe että se sisältäisi klassikkokappaleita, vaan enemminkin hyviä ja kuuntelemisen arvoisia kappaleita. Mutta makuasioitahan nämä ovat ja siksi olikin mukava lukea muiden mielipiteitä. Tämän listauksen tekeminen oli kyllä äärimmäisen haastavaa, kun Rammsteinin tuotanto on tasaisen laadukasta. Kiitos omasta näkemyksestäsi.
Antti- Juhani Niska
Isäni tutustutti minut Rammsteiniin 2000-luvun alussa. Ensimmäiset kuuntelukokemukset olivat juurikin nuo ”Du hast” ja Engel” mitkä klassikoiksi mainitaan. Ensimmäinen albumi minkä itse hankin, oli ”Mutter”. Olen samaa mieltä kirjoittajien kanssa siitä, että Rosenrot- albumi on vähän aliarvostettu, mikä voi johtua myös siitä että sitä on soitettu livenä niin vähän. Olen nähnyt Rammsteinin kymmenisen kertaa livenä eri puolilla Eurooppaa ja ” Benzin” ja ”Zerstören” taitaa olla ainoat kappaleet tuolta albumilta mitä olen ollut todistamassa. Jälkimmäinen noista pärähti viime vuoden Provinssissa, mikä nosti oikeasti hymyn huulille. Reise, Reis levyllä oli niin kova odotusarvo Mutterin jälkeen ja kun Rosenrot julkaistiin vain vuoden tuon jälkeen, jäi se itsellekin vähän toissijaiseksi Völkerball humussa. Liebe ist… on itselle kaikkein tunneperäisin paketti sekin sisältää monta raitaa, mitä ei voi sivuuttaa. Täytyy vielä mainita että Rammstein on tehnyt poikkeuksetta aivan loistavia musiikkivideoita, mitkä tukevat kappaleita hienosti, ”Haifisch” täytyy nostaa tässä vielä esille. Edellisestä levystä tulee pian 10-vuotta, joten todella odotan, miten soundi on parantunut ja minkälaisia ideoita on vuosien varrella pöytälaatikkoon kerääntynyt. Toivottavasti tupla-albumin verran mikäli sikäli seuraava spektaakkeli jää kyseisen koneiston viimeiseksi. Päivän järjestys: ( täytyy sanoa että helppoa ei todellakaan ole kun kaikki albumit ovat timanttia, mutta ehkä nuo kaksi ensimmäistä levyä ovat soundillisesti vielä vähän tunkkaisia varustettuna halvoilla teknoefekteillä. Lindemannin ääni on vain parantunut vuosien myötä.)
1. Mutter 2. Reise, reise 3. Liebe ist fur alle da 4. Rosenrot 5. Herzeleid 6. Sehnsucht