Vanhoja levyjä myydään nyt enemmän kuin uusia julkaisuja
Levymyynnin vuosia jatkuneesta laskusta on seurannut uusi mielenkiintoinen ilmiö: vuonna 2015 uusia julkaisuja myytiin vähemmän kuin ”katalogialbumeiksi” luokiteltavia, yli 18 kuukautta vanhoja julkaisuja. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun uudet albumit jäävät myyntiluvuissa vanhojen taakse. Vielä kymmenen vuotta sitten uudet albumit peittosivat katalogialbumit yli 150 miljoonan myydyn albumin erolla.
Music Business Worldwide -sivusto uutisoi Nielsen-tietoyhtiön vuosiraportista, josta albumimyynti käy ilmi. Nielsen tuottaa tilastotietoa esimerkiksi Billboardille. Tilastossa on mukana ainoastaan albumimyynti – mukaanluettuna fyysiset kopiot sekä digitaaliset ostot – muttei suoratoistopalveluja kuten Spotify, Apple Music tai Google Play Music. Näin ollen tilastossa näkyy myös kuuntelukulttuurin murros; nuorempi ikäpolvi ei osta levyjään vaan kuuntelee musiikkinsa suoratoistopalvelujen kautta.