Yhdysvaltalainen yritysjätti Best Buy lopettaa CD-myynnin – seuraavatko muut perässä?

Kirjoittanut Noora Raiskio - 4.2.2018

Yhdysvaltalainen elektroniikka-alan vähittäiskauppajätti Best Buy poistaa CD-levyt valikoimastaan tämän vuoden heinäkuun alussa. Päätöksen takana on lähes 40 miljoonalla dollarilla vuosittain vähentynyt CD-levymyynti. Päätös ei koske vinyylilevyjä, joita yritys aikoo pitää valikoimassaan ainakin kaksi seuraavaa vuotta.

Päätös on linjassa hiljattaisen Nielsenin tutkimuksen kanssa, joka selvitti Yhdysvaltain musiikkialan ja -kulutuksen trendejä. Raportin mukaan sekä fyysisten albumien että digitaalisten kappaleiden myynti laski viime vuonna, mutta vinyylimyynti kasvoi 9 %:lla vuoteen 2016 verrattuna. Todennäköisin selitys kehitykselle on räjähdysmäinen musiikin streamauksen kasvu.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Best Buyn päätöksen seurauksena yrityksen kilpailija, yhdysvaltalainen vähittäiskauppaketjujätti Target aikoo muuttaa musiikkimyyntimalliaan. Jatkossa voi olla, että musiikin jakelijalle sekä levy-yhtiölle maksetaan tuotteesta vasta, kun se on ostettu Targetilta: myymättömät tuotteet palautettaisiin jakelijoille tai levy-yhtiöille.

Lähde: Theprp

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy