Ghost Vodka kiistää rikkovansa Ghostin tavaramerkkiä vastaan tuotteillaan: ”Emme aio istua hiljaa ja hyväksyä kaikkia kohtuuttomia vaatimuksia”

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 18.5.2020
Tobias Forge (Kuvaaja: AJ Johansson Photo)

Olemme seuranneet sivustollamme tapausta, jossa brittiläinen vodkavalmistaja Ghost Vodka väitti sosiaalisessa mediassa joutuneensa ruotsalaisen rockyhtye Ghostin keulakuvan, Tobias Forgen, hampaisiin brändinsä nimen takia. Ghost Vodkan mukaan Forgen asianajajat olivat haastaneet yrityksen oikeuteen, ja Kaaoszinen saaman lausunnon mukaan oikeudenkäyntiä ollaan järjestämässä kesäkuussa. Torstaina 14. toukokuuta Forgen edustaja ilmoitti oikeushaasteen johtuvan siitä, että vodkavalmistaja rikkoo Ghostin kuvainnollista tavaramerkkiä vastaan.

Nyt Ghost Vodka on lähettänyt Kaaoszinelle uuden lausunnon, jossa se tarjoaa vastineen Forgen edustajan viime viikolla antamalle selvitykselle. Lausunnossaan yritys vielä vahvistaa tulleensa haastetuksi oikeuteen, ja kertoo oikeudenkäynnin olevan määrä tapahtua kesäkuussa Ruotsissa. Yritys on antanut asianomaisille oman virallisen vastauksensa lakimiestensä kautta ja kertoo, että vuonna 2015 kun Ghost Vodka perustettiin, ei perustajilla ollut tietoa Forgen bändistä.

”Olimme täysin tietämättömiä Ghostista kun aloitimme toimintamme. Heidän edustajansa lähestyivät meitä yhteistyön merkeissä vuonna 2016, mutta me päätimme olla lähtemästä mukaan. Neljä vuotta myöhemmin meillä on nyt edessämme oikeudenkäynti Tukholmassa kesäkuussa. Jos me olemme olleet heille aito huolenaihe, miksi asiaa ei nostettu esiin vuonna 2016? Miksi he ovat odottaneet meidän rakentavan brändiämme näiden neljän vuoden ajan?”, yritys pohtii tiedotteessaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ghost Vodka esittää oman henkilökohtaisen näkemyksensä, jonka mukaan kaiken takana olisikin Forgen ahneus:

”Ei ole salaisuus, että musiikki ei tänä suoratoiston aikakautena ole yhtä tuottoisaa kuin fyysisten äänitteiden myynnin aikana, ja että suurin osa tuotoista tulee konserteista, sponsoreista ja oheistuotteista. Näin artistit ansaitusti tienaavat ammatillaan. Tästä syystä me uskomme, että kyseessä on opportunistinen liike saada bändille rahaa!”

Haasteen laillinen peruste on Forgen edustajan antaman lausunnon mukaan tavaramerkin rikkominen, sillä Ghost omistaa kuvainnolliselle tavaramerkilleen oikeuksia tavaramerkkiluokassa 33, johon kuuluvat alkoholijuomat. Ghost Vodka ei kuitenkaan koe, että heidän tuotteensa kilpailisivat Ghostin jo julkaistujen alkoholijuomien kanssa:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”Heillä on gin, jonka he julkaisivat monia vuosia meidän vodkamme jälkeen, ja he sanovat, että me emme voi harjoittaa bisnestämme, koska kuluttajat luulevat meidän vodkaamme heidän ginikseen, ja että se vie heiltä tuloja. On lukuisia tuotteita ja brändejä, jotka käyttävät Ghost-sanaa. Ghost on muinainen ja kansainvälisesti käytetty ja ymmärretty sana. On olemassa monia esimerkkejä tapauksista, joissa eri tuotteet, joiden nimissä on ollut sama sana, ovat voineet olla olemassa samaan aikaan ja elää harmoniassa. Emme käytä logoa, joka muistuttaisi heidän omaansa, emmekä me yritä huijata kuluttajia ajattelemaan, että me liittyisimme Ghostiin. Meidän kohdeyleisömme ovat hyvin erilaiset.”

Lopuksi yritys vannoo aikovansa taistella oman brändinsä puolesta:

”Me emme suostu tulla kiusatuiksi tai vaarannetuiksi hänen [Forgen] asianajajiensa hyökkäyksien toimesta vain sen takia, että heillä on rahaa niihin oikeuskuluihin, joihin meillä ei ole. Emme aio istua hiljaa ja hyväksyä kaikkia kohtuuttomia vaatimuksia, joita meille on esitetty jo parin kuukauden ajan. Tulemme tappelemaan samalla energialla ja palolla, joka on saanut meidät luomaan ja ajamaan tätä brändiä esiin tyhjyydestä jo viiden vuoden ajan. Menneisyydessä on ollut liian monta tapausta, joissa suuri yritys on kiusannut pienempänsä olemattomiin. Me tiedämme, että raha määrää, mutta jos Tobias ja hänen kumppaninsa luulevat, että se riittää saamaan heidät maaliviivan yli, niin miettikööt uudestaan.”

Tapauksessa Forgea edustaa Ann-Charlotte Söderlund Björk, joka toimii GOZZO Advokater -lakifirman neuvonantajana sekä tavaramerkkiasiantuntijana. Björkillä oli tarjota seuraava lausunto:

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

”Svensk Drama Pop [yritys, jonka hallitukseen Tobias Forge kuuluu] omistaa yksinoikeuden kuvainnolliseen ’Ghost’-tavaramerkkiin [figurative sign] Euroopan unionissa. Oikeudet on lisensoitu Global Merchandising Services Ltd -yritykselle, jonka puolesta toimimme. Tämä tapaus on jatkunut jo muutamia kuukausia, ja lukuisia yrityksiä sovinnon saavuttamiseksi on jo tehty. Kyseessä ei ole tappelu ginin ja vodkan välillä, vaan kyse on tavaramerkistä ja niistä oikeuksista, jotka antavat omistajuuden siihen liittyviin alkoholijuomiin – giniin, viskiin, viiniin, oluisiin, aleen, vodkaan ja niin edelleen. Jos joku muu Euroopan unionissa toimiva taho käyttää ’ghost’-sanaa osana sen alkoholituotteiden brändiä, rikkoo se SDP:n [Svensk Drama Popin] yksinoikeuksia. SDP:llä on oikeus puolustaa oikeuksiaan tässä asiassa aivan kuten millä tahansa muullakin yrityksellä on silloin, kun sen tavaramerkin oikeuksia loukataan. Se on normikäytäntö.”

Luetuimmat

Uusimmat