Faun - Tavastia - 2023

Live Nation lähtee parantamaan bändien keikkaolosuhteita: tähtää oheistuotemyynnin osinkojen lopettamiseen ja antaa bändeille tukea tien päällä

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 27.9.2023

Musiikkimaailmaa piinaavat tällä hetkellä monet ongelmat, jotka ovat olleet esillä jo koronapandemiasta saakka. Kiertämisestä on tullut taloudellisesti äärimmäisen haastavaa. Esimerkiksi kanadalainen Devin Townsend nosti tovi sitten esille kiertueiden alati nousevat kustannukset, jotka ovat tehneet kiertueilla rahan ansaitsemisesta entistä hankalampaa. Myös Fear Factory kertoi joutuvansa vaihtamaan keikkabussista pakettiautoon kustannusten takia.

Yksi piinaava asia on ”merch cut” -käytäntö, eli osinko, jonka keikkapaikat ottavat bändien harjoittamasta oheistuotemyynnistä keikkapaikoilla. Tovi sitten esimerkiksi Dark Funeralin Lord Ahriman avautui aiheesta julkisesti. Myös Architectsin rumpali otti asian puheeksi Twitter-tilillään, ja Monuments jakoi omia tilastojaan. Myös ruotsalaisen melodista death metallia esittävän In Flamesin laulaja Anders Fridén lyttäsi käytännön, ja hiljattain progressiivista metallia esittävän Dream Theaterin John Petrucci ja Jordan Rudess sanoivat käytännön olevan ”perseestä”.

Nyt kuitenkin tapahtuma-alan jättiläinen Live Nation aikoo taistella näitä ongelmia vastaan. Live Nation on käynnistänyt ”On The Road Again” -ohjelmansa, joka on luotu yhdessä legendaarisen muusikko Willie Nelsonin kanssa tukemaan kehittyviä artisteja ja heitä tukevia tiimejä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy

Kaikki Live Nationin klubit panostavat artistien kehittämiseen tarjoamalla kaikille pääesiintyjille ja lämmittelijöille 1 500 dollaria bensa- ja matkarahaa keikkaa kohden, joka täydentää illan esiintymiskorvausta. Lisäksi nämä klubit eivät peri minkäänlaisia oheismyyntiosinkoa, joten artistit saavat 100 prosenttia myyntivoitoista.

Lisäksi uusi ”On The Road Again” -ohjelma lahjoittaa 5 miljoonaa dollaria Crew Nationille, joka keskittyy tukemaan kiertuehenkilökuntaa ympäri maailmaa.

”On The Road Again” haluaa myös muistaa alan vähemmän puhuttuja toimijoita. Se antaa taloudellisia bonuksia paikallisille promoottoreille, jotka auttavat keikkojen toteuttamisessa, kiertuevastaaville, jotka elävät elämäänsä keikkabusseissa, sekä keikkapaikkojen henkilökunnan jäsenille, jotka ovat työskennelleet yli 500 tuntia vuonna 2023.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy