Spotify tarjoaa artisteille parempaa algoritminäkyvyyttä, jos artisti suostuu ottamaan vastaan vähemmän rojalteja
Suoratoistopalvelu Spotifylla on kehitteillä uudenlainen tapa nostattaa artistien ja muusikoiden näkyvyyttä suositussa suoratoistopalvelussa. Julkaisemassaan tiedotteessa musiikkijätti kertoo testaavansa uudenlaista ominaisuutta, jolla artistit kappaleineen pääsevät paremmin näkyville sellaisille ihmisille, jotka voisivat tykätä heidän musiikistaan.
Uuden ominaisuuden myötä artistit voivat saattaa itselleen tärkeitä kappaleita paremmin juuri oikeanlaisten ihmisten kuuluville esimerkiksi artistiradion sekä autoplay-ominaisuuden kautta. Ominaisuuden testaaminen ei vaadi erillistä budjettia artisteilta, vaan sen sijaan osallisuus tarjotaan niille muusikoille, jotka ovat valmiita saamaan testattavista kappaleistaan vähemmän rojaltiosuuksia. Spotify ei kuitenkaan voi taata toivottuja suosituksia juuri sellaisten artistien kuuntelijoiden kohdalle, joita muusikot itse toivovat, vaan näkyvyys perustuu lopulta aina Spotifyn algoritmin määrittämiin kuulijoihin ja siihen, mistä he saattaisivat pitää.
Suoratoistopalvelujätti Spotify on ollut viime aikoina kritiikin kohteena sen maksamista alhaisista korvaussummista. Tämän lisäksi toimitusjohtaja Daniel Ekin kommentit Music Ally -sivuston haastattelussa herättivät suurta närkästystä muusikoissa. Tästä syystä pystyyn laitettiin ainakin kaksi erillistä vetoomusta rojaltien korottamiseksi, yksi Change.org -sivustolla ja toinen Union of Musicians And Allied Workersin kautta.