Tesseract-rumpalin mielestä bändin pitäisi saada osa oheistuotemyyjien tipistä
Musiikkimaailmaa piinaavat tällä hetkellä monet ongelmat, jotka ovat olleet esillä jo koronapandemiasta saakka. Kiertämisestä on tullut taloudellisesti äärimmäisen haastavaa. Esimerkiksi kanadalainen Devin Townsend nosti tovi sitten esille kiertueiden alati nousevat kustannukset, jotka ovat tehneet kiertueilla rahan ansaitsemisesta entistä hankalampaa. Myös Fear Factory kertoi joutuvansa vaihtamaan keikkabussista pakettiautoon kustannusten takia.
Yksi piinaava asia on ”merch cut” -käytäntö, eli osinko, jonka keikkapaikat ottavat bändien harjoittamasta oheistuotemyynnistä keikkapaikoilla. Tovi sitten esimerkiksi Dark Funeralin Lord Ahriman avautui aiheesta julkisesti. Myös Architectsin rumpali otti asian puheeksi Twitter-tilillään, ja Monuments jakoi omia tilastojaan. Myös ruotsalaisen melodista death metallia esittävän In Flamesin laulaja Anders Fridén lyttäsi käytännön, ja hiljattain progressiivista metallia esittävän Dream Theaterin John Petrucci ja Jordan Rudess sanoivat käytännön olevan ”perseestä”.
Brittiläisen progemetalliyhtye Tesseractin rumpalin Jay Postonesin mukaan yhtyeen oheistuotteiden myyjät tienaavat tällä hetkellä liikaa tippejä, vaikka bändi maksaa myyjille riittävän palkan työstään.
”Kiertävänä bändinä käytämme valtavasti energiaa musiikin tuomiseen faneillemme. Se on meille ilo ja intohimo – mutta uskokaa minua, kun sanon, että se maksaa meille kaiken. Meidän tasollamme tulot saavuttavat kannattavuusrajan. Kaikki raha menee tuotantoon, miehistöön ja matkakuluihin. Kun ostat bändiltä tavaraa keikalla Yhdysvalloissa ja jätät tippiä – kuten on tapana – et anna tippiä bändille. Tämä tippi menee oheistuotemyyjälle”, Postones kertoo.
”Puhuessamme fanien kanssa tiedämme, että jotkut teistä luulivat antavansa tippiä bändille. Ensinnäkin – kiitos. Toiseksi pyydämme anteeksi, että tippinne eivät ole tulleet meille – meillä ei ollut näkemystä tästä järjestelmästä/kulttuurista ennen kuin nyt. Keskustelemalla kollegoiden kanssa olemme huomanneet, että jotkut myyjät saavat yli 30 000 dollaria tippejä 5-6 viikon kiertueen aikana – mikä on mieletöntä. Kukaan muu meidän tasoisellamme kiertueella ei tienaa lähellekään näin paljon. Bändin jäsenet eivät todellakaan. Muut miehistön jäsenet saavat sovittuja palkkioita, jotka eivät ole lähelläkään tätä.”
”Ymmärrämme, että Yhdysvaltojen palvelualalla tippikulttuuri on normaalia. Se nostaa matalapalkkaiset työpaikat toivottavasti elinkelpoiselle tasolle. Palkkaamamme työ ei kuitenkaan ole matalapalkkatyö. Vaikka se on vastoin käytäntöä, ehdotamme, että kaikki juomarahat, jotka on otettu merch-tiskiltä, jaetaan koko tiimille – bändille ja miehistölle. Me kaikki olemme täällä ja teemme kovasti töitä koko päivän tuodaksemme show’n teille. Tuntuu epäreilulta, että yksi henkilö saa kaikkien tipit.”
Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy”Vaikka on liian myöhäistä tehdä tämä muutos kesken kiertueen, olemme perustaneet digitaalisen tippipurkin, joka jaetaan bändin ja miehistön kesken kiertueen lopussa. Skannaa ’tip the band’ -QR-koodi myyntipöydässämme, jos haluat, että tippisi saavuttaa meidät kaikki.”