Bändipaidat ovat ikuisesti trendikkäitä

Jo 80- ja 90-luvuilla himotut bändipaidat eivät ole menettäneet hohtoaan 2010-luvullakaan. Tällä kertaa ne eivät olekaan pelkästään rokkarien ja heavy-fanien suosikkeja, vaan niitä voi nähdä jopa monien julkisuuden henkilöiden päällä. On sanomattakin selvää, että niitä suorastaan revitään hyllyiltä.

Legendaarinen musta on saanut rinnalleen muita värejä

Tänä päivänä kaduilla nähdyt paidat eivät ole entiseen tapaan pelkästään mustia, vaan monet suosivat myös valkoisia, harmaata, tummanvihreää ja ruskeaa. Musiikkipiireissä on kuitenkin edelleen vahva käsitys siitä, että metallibändien paitojen tulee aina olla mustia. Mustan uskotaan tuovan eniten katu-uskottavuutta. Väri voi siis olla oiva tapa erottua joukosta ja saada lisänäkyvyyttä. Tarkoilla värien suhteiden ja logon suunnittelulla monesti paidasta voi tulla jopa hienompi kuin mikään muu markkinoilla oleva toinen tuote. Niin sanotut printtipaidat ovat kaikessa yksinkertaisuudessaan olleet jo vuosia muotihuuman kärjessä.

Bändit joutuvat yleensä hoitamaan markkinoinnin itse

Vain hyvin harva bändi pystyy palkkaamaan ammattilaisia hoitamaan markkinointia, joten etenkin aloitteleva yhtye joutuu todelliseen tulikasteeseen. Markkinointia suunnitellessa täytyy ensin analysoida kohderyhmä, yhtyeen tavoitteet, löytää sopivat markkinointikanavat ja erityisesti se yksi asia, joka erottaa bändin muista. Suunnitteluvaiheessa bändipaidat ovat yksi vakavasti otettava mainosväline.

Paidat ovat erinomaisia markkinointivälineitä

Bändipaitaa varten ei tarvitse olla Metallica tai Megadeth, vaan tänä päivänä jokainen musiikkiyhtye voi teettää haluamansa näköisen ja värisen bändipaidan. Monet asiantuntevat mainostuoteyritykset, kuten Axon Profil ovat valmiita auttamaan paitojen suunnittelussa ja tuotannossa. Pienellä rahallisella panostuksella, bändi voi tarjota faneilleen unohtumattomia konserttimuistoja myymällä paitoja ja muita mainostuotteita, kuten huppareita, pipoja, mukeja tai kyniä – vain mielikuvitus on rajana.

Kaduilla nähdyt, massasta erottuvat bändipaidat varmasti herättävät huomiota ja mielenkiintoa bändiä kohtaan. Paitaan voikin kirjata nimen lisäksi paljon muutakin, kuten bändin jäsenten kuvat, imagoon liittyvää taidetta tai jonkun moton, joka voi olla lainaus yhtyeen musiikkikappaleesta. Pelkän etupuolen sijaan, visuaalisuutta voi myös jatkaa paidan takapuolelle, jolloin siitä muodostuu kokonaisuus.

Suunnittelutyöhön kannattaakin käyttää paljon aikaa ja ottaa huomioon paidan tarjoama viestintäarvo. Mitä sillä halutaan kertoa? Onko sen tarkoitus vain herättää mielenkiintoa vai voisiko siihen lisätä esimerkiksi konserttipäivämääriä?

Kommentit