Monuments menetti 47% oheistuotemyynnistään keikkapaikalle, joka vaati saada osinkoja myynnistä

Kirjoittanut Samuel Järvinen - 2.3.2023

2020-luku ei ole käynnistynyt erityisen hienosti. Pandemia, sota ja inflaatio ovat tehneet elämästä epävarmaa, ja muusikot ovat yksi kärsivä ryhmä muiden joukossa. Muusikoiden toimintaa ovat varjostaneet vuonna 2020 keikkakiellot, jotka veivät tulot lukuisilta tapahtuma-alan työntekijöiltä, sekä nyt taantuman tuomat taloudelliset vaikeudet ja hintojen nousu.

Esimerkiksi ahkera keikkailija Devin Townsend kertoi julkisesti hetki sitten, miten pandemian jälkeen mahdollisuus elää keikoilla on muuttunut lähes mahdottomaksi.

Yksi keskustelua herättänyt kiertue-elämän elementti on jo jonkin aikaa käytössä ollut ”merch cut” -käytäntö, eli osinko, jonka keikkapaikat ottavat bändien harjoittamasta oheistuotemyynnistä keikkapaikoilla. Tovi sitten esimerkiksi Dark Funeralin Lord Ahriman avautui aiheesta julkisesti. Myös Architectin rumpali otti asian puheeksi Twitter-tilillään.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Progresiivista metallia esittävän Monumentsin laulaja Andy Cizek avautui tovi sitten keikkailevan bändin hankaluuksista. Nyt yhtye paljastaa sosiaalisessa mediassa lisää kiertue-elämän hankaluuksista.

Yhtye oli Italiassa Milanon konsertissaan tienannut oheistuotemyynnillä 850 euroa, mutta keikkapaikka vaati myynnistä osingon. Näin ollen käteen jäi lopulta 484 euroa.

View this post on Instagram

A post shared by MONUMENTS (@thisismonuments)

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeenMainos päättyy